: The final destination: 3d

Blu-ray anmeldelse

Dette er film nummer fire ut i rekken av Final Destination-filmer, og denne gangen kan man ”nyte” alle dødsulykkene i 3D.  Konseptet til serien er enkel: En ung person får i et øyeblikk av klarsynthet en visjon om at en grusom katastrofe eller ulykke vil finne sted, og redder en gruppe venner i sikkerhet før de skulle ha omkommet. Døden setter ikke pris på å bli snytt for sine ofre, og tar derfor livet av de overlevende en etter en til det ikke er flere igjen.

Nick (Bobby Campo) redder en gruppe venner samt publikum fra en stor ulykke under et billøp. Deretter følger visjoner om hvordan de overlevende vil bli tatt av dage. Man får så servert den ene morbide ulykken etter den andre i blant annet en frisørsalong, en bilvask, et svømmebasseng og i en kinosal hvor det vises 3D-film(!).

The Final Destination 3D er en syltynn B-film. Manuset er dårlig, det er intet ordentlig plott, skuespillerprestasjonene er som forventet ikke bra, og hele filmen kunne heller vært delt opp i ulykkessekvenser og lagt ut på YouTube for de som måtte være interessert. Skal man trekke fram kvalitet er det enkeltscener som er underholdende, og man har vært meget flinke med å finne kreative drapsmetoder. Men etter fire filmer begynner kua å bli vel tom for melk. To stjerner.

3D-effektene fungerer det bra, men, dette er ikke den nye 3D-teknologien som nå kommer for fullt også til hjemmebruk, men den gamle rød/grønne-teknikken med passive briller. BD-en har veldig bra lyd og bilde selv om fargene blir litt blasse i 3D. Meget fornøyd med bonusmateriellet: Mange utelatte scener, bakomfilmer, to alternative slutter og storyboards.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.