Springsteen & I

Ridley Scott er en av produsentene som har fått regissør Baillie Walsh til å sette sammen denne dokumentarfilmen hvor fans av Bruce Springsteen fra hele verden forteller sin personlige historie om deres kjærlighet til «The Boss» og musikken hans. Resultatet er interessant, upolert og rørende selv om det definitivt er en film for fansen.
Dokumentar
Springsteen & I

Bruce Springsteen (f. 1949) er en av rockehistoriens aller mest kjente skikkelser og har i løpet av sin førti år lange karriere opparbeidet seg en enorm tilhengerskare verden rundt som dyrker ham både som «hverdagshelt» og som en artist med en notorisk høy energi og tilstedeværelse på scenen. I musikkdokumentaren Springsteen & I har over hundre forskjellige fans fra hele verden fått muligheten til å fortelle sine egne historier, følelser og erfaringer om «The Boss».

Vi får høre alt fra jenta som ble dratt opp på scenen og fikk danse til Dancing in the dark til Elvis-imitatoren som fikk sitt store øyeblikk da han fikk komme opp på scenen og synge en låt med Bruce. Ellers er det masse personlige små snutter fra forskjellige mennesker som på en eller annen måte har fått livet sitt påvirket eller endret som følge av mannen eller musikken hans. Dokumentaren gir oss i tillegg en flott presentasjon av deler av over tjue sanger av Springsteen fremført live på diverse steder over flere tiår. Det meste er diverse arkivmateriell men også private opptak av fans filmet med videokamera eller mobil.

Som musikkdokumentar fungerer Springsteen & I meget godt. Det blir selvfølgelig en litt for eksessiv bruk av «talking heads» men det er et nødvendig onde for å formidle historiene til fansen, og man kan ikke forvente at en slik type film skal krydres med masse materiell som fansen ikke har naturlig tilgang på. Filmen er og blir et upolert dokument av og med vanlige mennesker i naturlige omgivelser. Selve historiene og følelsene til de involverte bærer den godt og det er strengt talt ikke nødvendig med så mye mer. Konvensjonelle musikkdokumentarer om både Springsteen og andre artister finnes det flust av. Uansett er dette en film for fansen, selv om den lett bør rekruttere noen nye tilhengere av rockelegenden. Fire sterke stjerner!

Filmen er et sikkert kjøp for fansen, og utgivelsen på Blu-ray er bra. Den tekniske delen er svært varierende både på lyd- og bildefronten. Dette fordi filmen er satt sammen av profesjonelt materiale og amatøropptak. Men gjengivelsen og den ferdige miksen og produksjonen er blitt veldig fin. Det beste er bonusmateriellet som består av over 30 minutter med opptak fra konserten i Hyde Park i 2012 samt en serie av flere småfilmer som er lagd av fansen som ikke er inkludert i selve filmen. Kjøp anbefales.

• Release: 28. oktober 2013
  • Regi: Baillie Walsh
  • Med: Bruce Springsteen