: Source Code

Source Code er en film som har likhetstrekk med filmer som for eksempel Memento og Inception av Christopher Nolan, eller Groundhog Day for den saks skyld.

Publisert 22.10.11 - 11:16
Source Code

Det er gått ti år siden terrorangrepene på World Trade Center og Pentagon den 11. september 2001. Utgivelsen av Source Code har ihvertfall kommet på et belilig tidspunkt da den i all hovedsak handler om krigen mot terror og overvåkning.
Den amerikanske soldaten Colter Stevens (Gyllenhaal) våkner opp i kroppen til en ukjent mann på et pendlertog på vei inn til Chicago, rett før hele toget blir sprengt av en bombe. Stevens oppdager etterhvert at han er en del av et regjeringseksperiment som heter ”Source Code”. Dette enormt avanserte programmet gir ham mulighet til å gå inn i en annens mann identitet i de siste åtte minuttene av livet hans. Colters oppgave blir å gjentatte ganger reise tilbake for å finne bomben og terroristen, slik at myndighetene kan forhindre et annet større angrep i Chicago.

Source Code er en film som har likhetstrekk med filmer som for eksempel Memento og Inception av Christopher Nolan, eller Groundhog Day for den saks skyld. Den liker å leke med tid og rom og det er liten vits i å en gang prøve å forklare noen logikk i fortellingen, for da blir det lite moro. Men hvis man glemmer logikken så er dette moro og fascinerende underholdning som gjør oss publikum nysgjerrige på å løse gåten. Filmen har et godt driv og den holder på spenningen til siste minutt. Jake Gyllenhaal gjør en bra innsats som den frustrerte og desperate soldaten som prøver å løse oppgaven, samtidig som han prøver og finne ut av sitt eget liv og problemer. Den lille kjærlighetshistorien opp i det hele er et helt kurant element i fortellingen, men det blir for mye når man prøver å bake inn uoppgjorte ting fra fortiden med Colters far som må løses midt i det hele.

Totalt sett er dette en meget god actionthriller men det er en del småting som dessverre trekker litt ned på helhetsinntrykket. Uansett, fullt fortjent fire sterke stjerner.

Det er ikke noe imponerende med bonusmateriellet: En middels bakomfilm og et kommentrarspor. Men for de som liker god kvalitet på det audiovisuelle så holder Source Code på BD høy standard.

Source Code