: Silicon Valley, sesong 1

I havet av alle TV-serier som dukker opp for tiden kommer HBO med en serie om en gjeng nerder som kjemper om rikdom og anerkjennelse i Silicon Valley. Resultatet er en svært underholdende og innsiktsfull reise i en verden som vanligvis ikke bringer frem latteren.

Publisert 18.04.15 - 06:00
Silicon Valley, sesong 1

Den Emmy- og Golden Globe-nominerte komiserien Silicon Valley er skapt av Mike Judge (Beavis and Butt-Head, King of the Hill) og følger den introverte programmereren Richard (Thomas Middleditch) som bor i et kollektiv med vennene Big Head (Josh Brener), Gilfoyle (Martin Starr), og Dinesh (Kumail Nanjiani). De blir nøye overvåket av den eksentriske IT-millionæren Erlich (T.J. Miller) mens de jobber med å utvikle et komprimeringsprogram som heter «Pied Piper». Programmet blir meget bra og to store investorer kriger om å kjøpe det. Richard ønsker heller å bygge opp selskapet selv men ender opp i krig med et større selskap som prøver å stjele idéen hans.

Silicon Valley er produsert av HBO og viser at de er allsidige i sine produksjoner, og befester posisjonen som en av de aller beste i bransjen. Denne gangen klarer de å skape god komedie av en gjeng med nerder som stort sett snakker et språk vi ikke forstår. Men det generelle inntrykket av miljøet forstår vi meget godt, og både konfliktene og komplikasjonene er universelle og morsomme. Serien klarer på utmerket vis å harselere med den enorme utviklingen i teknologibransjen mens de også lager god underholdning av menneskene rundt sirkuset. Castingen er god og replikkene sitter som støpt fra velskrevne manuskript i en, totalt sett, god produksjon. Fem stjerner.

Silicon Valley - sesong 1_5 Silicon Valley - sesong 1_3 Silicon Valley - sesong 1_2
<
>

Denne utgivelsen av serien på Blu-ray er bra. Lyden (dts-MA 5.1) er strålende og bildet imponerer såpass mye at det nesten gis topp score. Av ekstramateriell finnes tre mindre bakomfilmer og flere kommentarspor som er meget interessante og morsomme.

Silicon Valley, sesong 1

• Release: 13. april 2015

• Regi: Mike Judge