: Søstrene Boleyn

Filmanmeldelse

At Henrik VIII ikke alltid var en så hyggelig fyr, er viden kjent, at derimot en av hans dronninger, Ann Boleyn, hadde en søster som kongen attpåtil fikk barn med, og kom i sentrum for et sjalusidrama er mindre kjent.

Publisert 25.02.09 - 10:17
Søstrene Boleyn

Det er rundt disse hen neste halmstrå er fruens (Kristin Scott Thomas) bror som er ved hoffet. Ved hjelp av ham introduseres kongen for den yngste datteren, Anne (Natalie Portman), men skjebnens ironi vil ha det til at kongen faller for søsteren, den ”grå musen” Mary (Scarlett Johansson). Og intrigene er i gang. Mens far og onkel presser på for at døtrene skal vinne kongens gunst, rives søstrene i stykker av sjalusi, drevet frem av den ærgjerrige Anne.

En direkte vakker og til tider eventyrlig film har det blitt. Fra en svunnen tid med høy adelsfaktor og flotte påkledninger. Det er til det fulle Natalie Portmans film, hun stråler i rollen som den kyniske og ærgjerrige Anne, som skal få kongen på kroken og krones til dronning – koste hva det koste vil! Scarlett Johansson, derimot, blir overraskende anonym. Eric Bana er ikke et direkte heldig valg som Henrik VIII, der han i fremtoning og talemåte mer minner om en konge fra 1900-tallet. Spillefilmdebutanten Chadwick (regi) faller dessverre tidvis i ”kostymedrama-fellen”, der kulissene får spille en ufortjent stor rolle. For øvrig preges filmen av en del usedvanlig irriterende foto, der fotografen til enhver tid søker etter et gitter, gjerde eller stolpe å gjemme seg bak. Alt i alt en film som står og faller med skuespillerne, og både Portman og Johansson sikrer heldigvis at dette blir et spennende og fascinerende historisk persondrama godt over gjennomsnittet innenfor genren. Fire stjerner.

Bonusmaterialet gir oss bl.a. et spennende og informativt kommentarspor, utelatte scener, en historisk bakofilm og en rekke minidokumentarer. Billedkvaliteten er noe varierende, langt ifra optimal. Lydsporet imponerer.

Søstrene Boleyn

• Release:
  • Regi: Justin Chadwick