SUPERTILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% RABATT DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: Robin Hood

Ridley Scott tar med seg krigerne og sverdene fra Gladiator og ”fortsetter” kampen i det kalde og ugjestmilde England på 1200-tallet – og slikt blir det faktisk unektelig god film av!

ActionDramaEventyr
Robin Hood

Til forskjell fra de utallige andre filmversjonene om vår fredløse helt fra Nottingham, som stjal fra de rike og gav til de fattige, så tar Scott for seg historien før han ble fredløs.

Robin Longstride (Crowe) befinner seg i det Herrens år 1199 i nordlige Frankrike på vei hjem etter årevis med korstog til det Hellige land. Som i Gladiator er Crowe også i denne filmen en standhaftig og kompromissløs kriger, som er lei av krig, lengter hjem og ikke nøler med å si sin oppriktige mening. I det kongen blir drept får Robin og hans følge gavepakken de har ventet på, men med sitt narrespill satser de høyt.

Ingen kan noensinne betvile Scotts øye for lekre detaljer, storslagne, sveipende kameraføringer og en uovertruffen koreografi; evner som kommer til sin fulle rett i dette episke verket. Det som, i tillegg til dette, skiller denne versjonen av Robin Hood fra de øvrige er det glimrende manuset fra Brian Helgeland. Ved å fokusere mindre på de bragdene Robin Hood er mest kjent for, frigjør Helgeland og Scott tid til det store politiske bakteppe med storpolitikk og renkespill mellom Storbritannia og Frankrike. Med herlig bedrag, en fortreffelig William Hurt og en, dessverre, overtydelig skurk, får vi et historisk innblikk i rivaliseringen mellom de to erkefiendene. Det hele med Robin og hans tapre menn i sentrum, samt en kompleks Prins John som prøver å holde franskmennene unna, samtidig som han tyranniserer sitt eget folk og får adelen i mot seg.

For femte gang med Sir Ridley Scott i registolen tar han med seg Russell Crowe, aldri før har dette tospannet feilet, så heller ikke denne gangen. På toppen av det hele får vi en sterk rolletolkning av Cate Blanchett som jomfru Marion og Max von Sydow som hennes far. En forfriskende og original versjon av legenden om de muntre menn fra Nottingham! Fem stjerner.

Lydsporet (DTS-HD) er upåklagelig, der alle detaljene i de mange kampscenene synger til oss. Billedkvaliteten er også, stort sett, plettfri, men sliter litt i enkelte mørke scener. Bonusmaterialet byr bl.a. på en 16 minutters forlenget versjon (Directors Cut) av filmen, vi går bakom nøkkelscener med Scott, samt produksjons- og kostymedesign. Her kan det forventes en spesialutgave etter hvert.

• Release: 6. oktober
  • Regi: Ridley Scott
  • Med: Russell Crowe, Cate Blanchett, Oscar Isaac, William Hurt, Max von Sydow