Rachel Getting Married

Jonathan Demme har et stort sosialt engasjement, og han klarer å transformerer dette til glimrende filmkunst. Et spesielt godt øye har han til dem som faller utenfor, slik som aidssyke Tom Hanks i Philadelphia. Med Rachel Getting Married setter han fokus på rusavhengighet og hva det gjør med de nære familierelasjoner.

Selv om både tittelen og coveret kan forlede deg til å tro at dette er nok en romantisk komedie, er Rachel Getting Married så langt i fra den genren som det er mulig å komme.

Kym (Anne Hathaway) er familiens sorte får. I det hun kommer hjem fra nok en avvenning står huset på hodet, den vellykkede lillesøsteren, Rachel (Rosemarie DeWitt), skal gifte seg. Kym takler ikke den overbeskyttende faren, alt fokuset på lillesøsteren eller at alle snakker om henne i skjul. Hun har også et svært anstrengt forhold til sin mor – det ligger en familietragedie til grunn som ingen snakker om.

Plottet høres forferdelig tragisk ut, noe det tidvis også er, men historien er så absolutt ikke uten sine humoristiske glimt. Demme har tilsynelatende gitt skuespillerne mye spillerom, her er det nesten et dokumentarisk preg over det hele, med mye håndholdt kamera og improvisasjon. Hele tiden er det det nære mellommenneskelige dram som står, nesten usynlig, i fokus. Musikken er et svært viktig element der den konstant spiller en viktig, dog tilbaketrukket, rolle. Det er tett mellom imponerende skuespillerprestasjoner, bl.a. Bill Irwin fremstiller den forsiktige faren med stor troverdighet. Spesielt vellykket er valget av vakre Anne Hathaway som Kym, at Demme har å gi en skuespillerinne som er så kjent for lettvekterroller en såpass tung og krevende rolle, står det respekt av – og hun lykkes til det fulle med å fremstille den komplekse karakteren; en person som hopper til sengs med forloveren, krangler seg til selv å bli forlover, og er pinlig selvutleverende under talene. En særdeles vellykket film som, til tross for at den av og til dessverre faller i klisjéfellen, setter spor.

Lydkvaliteten (TrueHD) er fantastisk, noe som ikke minst fremhever all den gode musikken. Billedkvaliteten er også meget bra, men noe blass i enkelte mørke scener. Bonusmaterialet gir oss en meget bra bakomfilm, kommentarspor og utelatte scener.

• Release: 15. april
  • Regi: Jonathan Demme
  • Med: Anne Hathaway, Rosemarie DeWitt, Victoria Haynes, Billirwin