: Pionér

Erik Skjoldbjærgs meget omtalte thriller om Nordsjødykkerne på begynnelsen av det norske oljeeventyret på 1970-tallet er teknisk meget godt gjennomført, men med tydelige svakheter som thriller.

Publisert 13.02.14 - 15:21
Pionér

Starten på det norske oljeeventyret er bakteppet for thrilleren Pionér. Store forekomster med olje og gass er funnet på norsk sokkel og myndighetene ønsker å føre dem i land via en rørledning som må legges på fem hundre meters dyp. Petter (Aksel Hennie) er en yrkesdykker som har store ambisjoner om å bli den første som når den historiske bunnen. Sammen med sin bror Knut får han oppdraget, men det skjer en grusom ulykke og Petter prøver å finne svar i kaoset som følger. Det blir en uoversiktlig jakt som blir farligere jo nærmere han kommer sannheten.

Liten tvil om at regissør Erik Skjoldbjærg og produsentene i Friland Film langt på vei har lykkes med Pionér som spillefilm. Produksjonsmessig er den meget bra med mye flott foto av Jallo Faber og en topp gjennomført scenografi av Karl Juliusson. Den brungule tidskoloritten fra 1970-tallet fungerer godt, og skildringen av miljø og mennesker virker autentisk og realistisk.

Skuespillerne gjør en bra jobb, selv om både Wes Bentley og Stephen Langs roller blir lettere karikerte og flate. Aksel Hennie imponerer i hovedrollen og bærer Pionér på sine skuldre hele veien med intensitet og troverdighet. Han viser igjen at han har store muligheter for et internasjonalt gjennombrudd. Men selv om alt det tekniske og praktiske er bunnsolid gjennomført, har Pionér svakheter som thriller og filmfortelling. Etter hvert som filmen blir mer plot- og actiondrevet mister den litt kraft og blir ganske ordinær. Mangelen på klare trusler og fiender gjennom filmens andre del gjør den litt påfallende og haltende, og konspirasjonene tjener ikke den totale historien godt nok. Uansett er Pionér en både severdig og på mange måter en imponerende film. Fire stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray er absolutt godkjent. Det tekniske i produksjonen blir rettferdiggjort med et meget bra bilde og et virkelig bra lydspor. Av ekstramateriell finnes det en bakomfilm, litt om filmmusikken til Air og noen intervjuer.

Pionér

• Release: 4. desember 2013
  • Regi: Erik Skjoldbjærg