: Pinocchio

Endelig, endelig slippes Walt Disney beste film på Blu-ray! Historien om den lille tregutten Pinocchio som plutselig våkner til liv, og deretter må vise at han har et godt hjerte før han kan bli en ekte gutt, er intet annet en et filmatisk mesterverk fra ende til annen!

Skrevet av / 24.03.09 - 20:48
Pinocchio

Det har gått hele 69 år siden Disneys andre helaftens tegnefilm hadde verdenspremiere (07.02.1940), og til dags dato er Pinocchio fortsatt den Disney-filmen med flest fantastiske detaljer. Se, ikke minst, scenen med katten og Pinocchio som går rundt i byen. Her fins det (selvsagt) ikke fnugg av CGI, og like fullt er scenen så detaljrik at det er en fryd å se på. Apropos CGI, og dette er ikke for å snakke nedsettende om dagens ”CGI-filmer” (Ratatouille var fantastisk!), så har de håndtegnede rutene i Pinocchio en helt annen glød og varme enn dagens filmer. Ikke minst blir dette fremtredende i alt treverket. Her ser treverk ut som det faktisk er, med detaljer, varme og en gylden glød; noe som er meget fremtredende i Gepettos eksentriske hus. I tillegg er Pinocchio slettes ikke en helt ordinær Disney-film, den er både skumler og mer kontroversiell enn det som var normalt fra den kanten. Her er det fæle skurker som kidnapper små barn (Stromboli), barna drikker seg fulle ute på den skumle ”eventyr”-øya og, i det alt ser som mørkest ut, slukes Pinocchio av en hval. Men filmen er også full av menneskelig sjel (bl.a. representert ved Jimminy Cricket) og varme. Et mesterverk som du vil se igjen og igjen!

Nok en gang slår Disney oss i bakken med sin Blu-ray-utgivelse. Sist var det Sleeping Beauty som blendet oss, desto mer gledelig å fastslå at Pinocchio ikke står noe tilbake når det gjelder lyd- og billedkvalitet. Seks strålende stjerner! Visste man ikke bedre skulle man tro at filmen var laget i går! Også på bonusmateriellsiden innfris Disney, vi får bl.a. kommentarspor, en meget interessant bakomfilm, alternativ slutt, utelatt scene og aktiviteter for de minst.

Pinocchio

• Release: 4. mars
  • Regi: Hamilton Luske