Penny Dreadful, sesong 1

Den tre ganger Oscarnominerte manusforfatteren og produsenten John Logan har skapt en serie basert på elementer fra nesten hele skrekkhistorien. Det kan høres for voldsomt ut men resultatet er en estetisk nytelse og spennende historiefortelling framført av dyktige skuespillere under god regi.
Penny Dreadful, sesong 1

Vi befinner oss i det victorianske London på 1890-tallet hvor vi blir introdusert til en skremmende drapsbølge som ryster byens innbyggere. Er Jack The Ripper tilbake igjen? Kvinner og barn blir funnet lemlestet på verste vis, og en ubehagelig stemning legger seg over byen. Midt i dette møter vi den oppdagelsesreisende Sir Malcolm Murray (Timothy Dalton) som leter etter sin forsvunne datter Mina. Han får hjelp av den mørke skjønnheten Vanessa Ives (Eva Green) til å infiltrere Londons dystre underverden hvor de møter onde krefter, demoner, vampyrer og andre overnaturlige skikkelser.

PENNY DREADFUL

Penny Dreadful er produsert og skrevet av John Logan (Sweeney Todd) som tidligere har blitt nominert til Oscar for manuskriptene til Gladiator, The Aviator og Hugo. Hans erfaringer med lignende settinger og gode fortellinger har gitt et svært tilfredsstillende resultat. Det gamle London er beskrevet på en nydelig måte med en detaljrikdom som man bare ser på film. Det varieres mye med bruk av locations og scenografien er glimrende. Teknisk sett er dette noe av det beste som er produsert innen genren. Styrken til serien er også evnen til å overraske med spennende vendinger og interessante karakterer. Bruken av historiske skikkelser fra skrekkens verden er absolutt vellykket og her er det mange gåter fra litteraturen som må løses. Skuespillet er jevnt over meget bra, og spesielt Eva Green imponerer med en fantastisk prestasjon som vekker oppsikt. Fem stjerner.

Penny Dreadful - sesong 1_8 Episode 102 PENNY DREADFUL Penny Dreadful - sesong 1_3 Penny Dreadful - sesong 1_2 Penny Dreadful - sesong 1_1
<
>

Blu-ray-utgivelsen av førstesesong av skrekkserien imponerer med teknisk særdeles god kvalitet. Nydelig bilde og et lydspor med skikkelig kraft. Bonusmessig blir vi derimot avspist med kun 20 minutter minidokumentarer.

• Release: 18. mai 2015
  • Regi: John Logan
  • Med: Eva Green, Timothy Dalton, Josh Hartnett, Reeve Carney, Harry Treadaway, Rory Kinnear