TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

No Country for Old Men

DVD-anmeldelse

Et verdig comeback for Coen-brødrene og en annerledes og meget velfortjent Oscar-vinner.

Publisert 09.06.08 - 08:34

Det golde ørkenlandskapet i Texas danner bakteppet for denne eksentriske og elegante noire thrilleren. Übertexaneren Llewelyn Moss (Josh Brolin) er ensom på jakt i ørkenen, han ramler over en dophandel som åpenbart har gått til helvete; døde mennesker og istykkerskutte biler møter Llewelyn – samt en koffert stappfull av penger.

Han kommer seg hjem, gjemmer kofferten og søker å glemme hele saken, men samvittigheten plager ham i.o.m. at han etterlot en halvdød, og meget tørst, doplanger i et av bilvrakene. Midt på natten står han opp, tar med seg en kanne vann og returnerer til åstedet. Da starter bråket for alvor. Etter å ha blitt sporet opp settes en pris på hans hode, og leiemorderen Anton (Javier Bardem) skal kverke ham, koste hva det koste vil.

Mange har hevdet at No Country for Old Men er en meget atypisk Coen-film, men det skyldes utelukkende at den har en mer tradisjonell form, alle de sære menneskene som er så karakteristisk for Coen-brødrene er med også    denne gangen, om enn noe nedtonet. Og det er menneskene og deres skjebner som hever filmen. Og vi er, selvsagt, fortsatt i småby-amerika. Som sedvanlig er har de fått med seg et tilnærmet perfekt castet stjernelag, der det er vår ”venn” Anton i Javier Bardems skikkelse som virkelig stikker seg ut som en av de mest minneverdige skurkene vi har stiftet bekjentskap med.

Anton er 100 % følelsesmessig avstumpet, fullstendig kompromissløs og holder hva han lover, helt ut i det absurde. Brolin er et meget vellykket valg som den smånaive Vietnamveteranen med et pågangsmot og en besluttsomhet som kan matche Antons. Den mest ”normale” er sheriffen (Tommy Lee-Jones) som forsøker å nøste opp i det hele, mens han samtidig må rydde opp etter Antons drapsjakt.

Brødrene tar seg god tid til å bygge opp karakterene, historien og spenningen. Det legges vekt på små detaljer som dørlåser skutt inn i veggen og skitne, ekte moteller langs landeveien i det golde landskapet. Coens tar oss med på en følelsesmessig reise, akkompagnert av actionthriller-tendenser. Og selv om vi er vitne til en helstøpt thriller har ikke Coen-brødrene glemt sine små absurde komiske innslag og beksvarte ironi. En komplett helstøpt film med uforglemmelige karakterer, nydelig foto, et fabelaktig manusskript og et herlig klipp. Klassiker!

Aldri har vi sette ørkenlandskap vakrere i en film, noe som hovedsakelig skyldes det gnistrende fotoet til Roger Deakins, men også oppløsningen på Bly-ray-discen skal levnes litt av æren. Lydsporet får også full pott. Også bonusmateriellet er av den bedre sorten, der vi i lengre og grundige intervjuer med stjernene og brødrene får være med på hele prosessen fra unnfanget ide til ferdig film. NB! Anmeldelsen er basert på den amerikanske Blu-ray utgivelsen.

Release: 9. juli
Regi: Ethan Coen
Med: Javier Bardem, Josh Brolin, Tommy Lee Jones, Woody Harrelson, Kelly Macdonald