: Nine

Blu-Ray anmeldelse

Rob Marshall har nok en gang satt seg i registolen og lagd en musical, som han også gjorde med Chicago (2005).

Publisert 05.09.10 - 02:00
Nine

Denne produksjonen er svært økologisk da den er resirkulert flere ganger. Filmen er nemlig basert på en ’80-talls Broadway-musical fra som igjen er basert på den legendariske klassikeren 8 1/2 (1963) av Federico Fellini. I likhet med Fellinis film handler Nine om en kjent filmregissør som strever med å lage sin neste film, men sliter med nye ideer og distraheres av en mengde klagende kvinner som trygler om en rolle i filmen, eller krever hans fulle oppmerksomhet på det amorøse eller familiære plan. Daniel Day-Lewis kommer fra rollen som den frustrerte og notorisk utro regissøren Guido med æren i behold, men virker til tider litt uinspirert og slentrer seg lett gjennom filmen med elegante italienske klær.

Blant kvinnene er det opp og ned i prestasjoner. Guido må på sin vei til inspirasjon innom elskerinnen Carla (Penélope Cruz), den glamorøse filmstjernen Claudia (Nicole Kidman), motejournalisten Stephanie (Kate Hudson), kostymedesigneren Lilli (Judi Dench), og konen Luisa (Marion Cotillard). Av alle disse er det kun de to sistnevnte som får godkjent. De andre blir fort enten for usynlige i rollen eller for masete.

Nine er filmatisk sett en bra film med utsøkt foto og koreografi, og selvsagt er det mye bra kostymer og locations. Men der 8 1/2 er drømmende, stilsikker, sensuell og poetisk blir historien til Nine altfor platt, glamorøs og sexy. Den prøver så altfor mye, men man kommer ikke til bunns i persongalleriet eller konfliktene. Det er også ganske skuffende i en musical at soundtracket er preget av altfor like og balladeseige nummer. Når historien skuffer burde sangnumrene i det minste sitte. Et annet irritasjonsmoment er at skuespillerne, som snakker engelsk, hele tiden lirer av seg en parodisk og irriterende liksom-italiensk. To stjerner.

Hvis man er spesielt interessert i filmen eller har en pasjon for musicaler kan man godt kjøpe utgivelsen på Blu-ray. Den har riktignok intet ekstramateriell men den har meget bra bilde og lyd (DTS-HD).

Nine

• Release: 14. juli
  • Regi: Rob Marshall