: Moonrise Kingdom

Wes Anderson (The Royal Tenenbaums) er utvilsomt en av de mest spennende og nyskapende filmskaperne fra USA de siste femten årene, og klarer nok en gang på imponerende vis å levere en film som fungerer utmerket på alle plan.
Komedie
Moonrise Kingdom

Moonrise Kingdom utspiller seg i 1965 på den fiktive øya New Penzance utenfor kysten av det nordøstlige USA. Sam og Suzy er to tolvåringer som forelsker seg og inngår en hemmelig pakt om å rømme hjemmefra sammen. Handlingene deres utløser en massiv leteaksjon anført av den lokale sheriffen (Bruce Willis), Sams speiderleder Ward (Edward Norton) og Suzys foreldre Walt (Bill Murray) og Laura (Frances McDormand). Midt opp i det hele bygger det seg opp en gedigen storm, og det rolige livet til lokalsamfunnets innbyggere blir snudd opp ned.

Anderson har atter en gang brukt sitt særegne filmspråk og kreativitet til å lage en enestående film som blander humor, alvor og følelser på en helt spesiell måte. Han klarer å beskrive mellommenneskelighet og dysfunksjonalitet uten å være pretensiøs eller flåsete, med et skråblikk og underfundighet som tilhører sjeldenhetene. Manuset er fantastisk og castingen er som vanlig imponerende med en rolleliste de fleste bare kan drømme om. Moonrise Kingdom er en visuell triumf og en oppvisning i fortellerglede som blant annet ble belønnet med en nominasjon til Gullpalmen under årets filmfestival i Cannes. Fem sterke stjerner!

Man kan trygt investere i et eksemplar på Blu-ray. Ekstramaterialet er ikke all verden men bildet er strålende og lyden er superb!

• Release: 24. oktober 2012
  • Regi: Wes Anderson