Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Monsters

Forventninger til en film kan ofte bety enormt mye for hvordan man opplever den.

Monsters

Hvis man går og leier Monsters ved kun å ha observert omslaget uten å kjenne til den, og tror det er en voldelig sci-fi actionfilm med et arsenal av spesialeffekter, vil man mildt sagt bli overrasket og mest sannsynlig meget skuffet. Hvis man ser filmen med åpent sinn og tenker litt større enn de enorme monstrene som svever i det fjerne, får man en flott og forunderlig opplevelse.

I 2009 oppdager NASA den store muligheten til å finne utenomjordisk liv i vårt solsystem, da en sonde blir skutt opp for å samle prøver fra en av Jupiters måner. Sonden krasjer på tilbaketuren over Mellom-Amerika og nye livsformer oppstår som militæret prøver å kontrollere. For å holde disse skapningene på avstand fra Vesten blir det bygd en enorm mur på grensen mellom Mexico og USA. Området sør for muren blir kalt for “smittesonen” og det er gjennom dette området vi følger de to hovedpersonene i filmen. Journalisten Andrew må følge en kvinnelig turist trygt gjennom sonen og over muren til USA. På veien oppstår det mye spenning og situasjoner med overhengende tilstedeværelse av ukjente monstre.

Det er intet mindre en ufattelig imponerende hva regissør Gareth Edwards har fått til med Monsters. Han har reist ned til Mellom-Amerika med et filmteam bestående av bare fire personer inkludert seg selv, og med bare to skuespillere. Ved hjelp av et lite budsjett har han klart å skape et urovekkende og fascinerende univers ved hjelp av enkle virkemidler. Det burde definitivt være til stor inspirasjon for andre å se at det er mulig selv med enorme begrensninger å lage en bra film. For selv om Monsters har sine små blødmer og feil på på manussiden, er det et fascinerende og flott lavmælt drama. Fire stjerner.

BD-en er et godt kjøp med bra lyd og et flott bilde. Ekstramaterialet er meget imponerende og informativt med blant annet flere dokumentarer og interessante intervjuer.

• Release: 11. mai 2001
  • Regi: Gareth Edwards