Men in Black 3 3D

Hele 10 år har gått siden agent K (Tommy Lee Jones) og hans partner agent J (Will Smith) sist banket gørret ut av aliens i forkledning på Jorden. Andrefilmen var så visst intet karrieremessig høydepunkt, med tredjefilmen tar man en uventet vri på historien.
Komedie
Men in Black 3 3D

I 1997 kom den da grensesprengende, og morsomme, originalfilmen, fem år senere fikk den en svært så skuffende oppfølger, med Men in Black 3 er konseptet akkurat det samme som de to foregående: Fortsatt jobber våre to agentvenner i det superhemmelige byrået for beskyttelse av menneskene mot farlige aliens. Men denne gangen skal vi langt tilbake i tid.

I det Boris the Animal (Jemaine Clement), som agent K fikk bak lås og slå for 40 år siden, klarer bragden med å rømme fra sitt høysikkerhetsfengsel på Månen (!), sverger han hevn over K. Våre sortkledde agentvenners liv settes i fare, og når Boris reiser tilbake i tid for dreper agent K settes hele Jordens og menneskehetens fremtid på spill.

Om du likte de to foregående filmene, vil nok også denne falle i smak, den skiller seg ikke makeløst fra de to første filmene, med ett viktig unntak: Tommy Lee Jones er, stort sett, erstattet av Josh Brolin. Personlig mener vi dette er et svært positivt trekk, Brolin er en av dagens meste spennende skuespiller, og måten han imiterer både mimikken og språket til Lee Jones er fabelaktig! Smith skuffer heller ikke, her gjør han sin varemerkerolle som rappkjeftet og kul tøffing, ganske så standard med andre ord. Reisen tilbake i tid gir plottet, sårt tiltrengt, frisk pust, dog sliter historien mellom komikk og jakten på, den anmassende, Boris. For undertegnede blir dette i overkant tullete og passer nok bedre for et litt yngre publikum. Men når det er sagt, glimtvis er den skikkelig underholdende. Tre sterke stjerner.

Billedkvaliteten er meget bra, med klare og sylskarpe bilder. Filmen er i 3D men dette er ikke veldig fremtredende, kun i enkeltscener kommer 3D-effekten virkelig til sin rett. Lydsporet er komplekst og med en særdeles god surround, men mangler litt på de dypeste tonene. På bonusfronten er det mye snadder, bl.a. en skikkelig bakomfilm, konverteringen til 3D, spesialeffektene, spill, musikkvideo, bloopers og (det morsomste) sammenlikningen mellom 1960-tallet og i dag.

• Release: 26. september 2012
  • Regi: Barry Sonnenfeld
  • Med: Will Smith, Josh Brolin, Tommy Lee Jones, Jemaine Clement, Emma Thompson, Alice Eve