Marco Polo, sesong 2

Spennende historisk drama

Andre sesong av Marco Polo imponerer langt mer enn vårt første møte.
Eventyr
Marco Polo, sesong 2

Netflix satte seg fore å skape en historisk hit-serie tilsvarende konkurrenten HBOs Game of Thrones. Ut av tenkeboksen kom historien om livet og levnet til den fascinerende, historiske, personen Marco Polo. Ved nyttår 2016 fikk vi servert, den nokså skuffende, førstesesongen av Marco Polo. Det sagt, så skrev vi at potensialet lå der, et potensial som innfris i sesong 2.

Alle har vi hørt om de utrolige reisene i Østen til venetianeren Marco Polo på slutten av 1200-tallet. I første sesong møter vi den unge Marco Polo (Lorenzo Richelmy) som fulgte med sin handelsreisende far langs Silkeveien til det fjerne Østen. Her blir han satt igjen som avlat for at far og onkel skal komme seg videre, og han blir en viktig rådgiver til den mektige Kublai Khan (en fargerik, og særdeles interessant karakter, fremstilt av Benedict Wong).

I det sesong 2 tar til er Polo fortsatt fange/gjest hos den mektige Kublai Khan. Khan har nå utvidet sitt rike, og hersker også over hele Kina. Vi møter Polo og Mei Lin (som forsøkte å ta livet av Khan i forrige episode) på jakt etter den styrtede keiseren av Kina. En liten guttunge med stor symbolverdi. Men også på hjemmebane utfordres Khan. Hans nevø Kaidu (Rick Yune) ypper til kamp om tronen mot Kublai, og egger til krig.

I sesong 1 var det den norske regissørduoen Joachim Rønning og Espen Sandberg (Kon-Tiki, Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) som stod for regien av de to første episodene. Faktisk blant de mest klisjépregede episodene i hele sesongen. Nå er de kun med som utøvende produsenter, og har bidratt til å stramme opp plottet og gi oss en betydelig mer interessant historie.

Marco Polo, sesong 2_3x Marco Polo, sesong 2_4x Marco Polo, sesong 2_5x Marco Polo, sesong 2_6x Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny Marco Polo, sesong 2_8x Marco Polo, sesong 2_9x
<
>
Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny

De fleste ankepunktene vi hadde over sesong 1 er nå enten rettet opp/forbedret, eller fjernet. For å ta hovedrollen først, så fremstår Lorenzo Richelmy langt mindre usikker, og gir oss denne gangen en overbevisende tolkning av den verdensvante handelsreisende. Dramaturgien er skrudd kraftig til, og vi får langt færre dødpunkter.

De verste språklige klisjeene er, heldigvis, luket ut, og dialogen fremstår mindre teatralsk. Denne runden blir vi også eksponert for moralske og etiske dilemmaer, inkludert en scene som nok vil sjokkere de fleste. Sist, men ikke minst, så har rekvisittene og scenografien har tatt steget opp i elitedivisjonen. Der sesong 1 ofte minnet om en billig B-film med plastikkrekvisitter, fremstår nå både hus, rekvisitter og kostymer fullt på høyde med den høye kvaliteten vi er vant til fra Game of Thrones. Og, persongalleriet er utvidet; med blant annet fekteferdighetene til Michelle Yeoh.

Fortsetter dette kan det bli riktig så interessant, for styrken til nettopp Marco Polo ligger i seriens evne til å kombinere moderne drama med historiske hendelser. Det hele dramaturgisk akkompagnert av klassisk intrigemakeri, svik og bedrag i det kongelige hoff. Når vi i sesong 2 også får den religiøse dimensjonen (med selveste Gabriel Byrne som paven), lover det særdeles godt for fortsettelsen. 4 sterke stjerner!

Netflix serverer oss Marco Polo i lekker 4K-kvalitet, som imponerer og sikrer full score på billedkvalitet. Lydsporet er også meget bra, men dialogen er tidvis for skarp. Anmeldelsen er basert på de 4 første (av 10) episodene. Hele sesong 2 (og 1) kan strømmes fra 1. juli.

• Release: 1. juli 2016
  • Regi: David Petrarca
  • Originaltittel: -