: Limitless

Se for deg at du kunne utnytte din hjerne med 100 % kapasitet, mot dagens ca. 20. Det er akkurat det Eddie Morra (Bradley Cooper) kan etter å ta en ”mirakelpille” som løser alle problemer.

Publisert 19.11.11 - 15:04
Limitless

Morra er en wannabe forfatter som drikker og slasker seg igjennom livet. Han har ikke skrevet et ord på mange måneder og kjæresten dumper ham som den taperen han er. Men, når alt ser som mørkest ut kommer ”den gode fe”, i dette tilfellet i form av hans eks svigerbror, og tilbyr ham en superpille. Noe tvilende takker Morra ja, og får en opplevelse ulikt alt annet han har opplevd. Han blir ekstremt skjerpet og fokusert, sansene jobber på høygir og hjernen henter frem, analyserer og prosesserer alt han tidligere har lært, erfart og lest. Han fullfører boken på fem dager, får orden på livet (og utseende), kaster seg over børsen hvor han daglig femdobler investeringen, og får kjæresten tilbake. Men hvor lenge var Adam i Paradis? Langeren blir tatt av dage, og de samme jakter nå på Morra. På toppen av det hele begynner massive bivirkninger av pillemisbruket å vise seg.

I utgangspunktet et svært så fascinerende plott, og med en engasjerende start som bokstavlig talt suger deg inn i filmen i en herlig scene der vi zoomes gjennom New Yorks gater. Burger (regi) har tatt noen spennende grep med dystre og matte farger i det vi befinner oss i Morras ordinære hverdag, men så snart han tar en superpille, lyser både han og omgivelsene opp. Gjennomgående svært lekkert foto og klipp – men, en haltende dramaturgisk fremdrift trekker ned.

Skurken er pinlig karikert, og det er fullstendig uforståelig at vår smarte helt ikke tar seg av ham før det er for sent. Hovedproblemet er dog at Limitless etter den første fascinerende halvtimen mangler spenning og nerve. Historien har ingen progresjon, men roter seg bort i hvordan Morra skal komme seg unna med sitt børslureri og hvordan han skal klare å trappe ned pillemisbruket. Det hjelper heller ikke med en De Niro som går på rutine og Cooper som sliter med å mestre en så kompleks karakter som Morra. Han er glimrende som storsjarmøren med glimt i øyet og alltid en snerten replikk på lur (som i Hangover og The A-Team), men her faller han dessverre litt igjennom. Alt i alt en helt grei thriller, som du ikke vil se mer enn en gang. Tre stjerner.

Billedkvaliteten er meget bra, mens lydsporet skuffer. Det mangler smell og finesse. Intet bonusmateriell.

Limitless

• Release: 5. oktober 2011