: Kongen av Bastøy

Fjorårets store norske filmbegivenhet var Kongen av Bastøy av Marius Holst. Ryktene om den hadde florert i en årrekke siden Holst angivelig hadde brukt hele ti år på forberedelsene.

Publisert 28.10.11 - 11:24
Kongen av Bastøy

Forventningene var enorme og presset var sikkert stort på både regissør og produsentene i selskapet 4 ½ siden de hadde et stort budsjett på 54 millioner. De kunne puste lettet ut da filmen ble en stor suksesss på kino, Amandavinner, og filmkritikerne ga den stort sett bra anmeldelser. Men det er lett å bli revet med av “viktige” filmer, og i retrospekt så har den tross alt flere svakheter.

Kongen av Bastøy forteller en historie basert på virkelige hendelser fra den beryktede institusjonen Bastøy, som fungerte som forbedringsanatalt for vanskelige gutter hovedsaklig i mellomkrigstiden. Året er 1915 og vi møter Erling (Helstad), en opprørsk småkriminell som kommer til Bastøy for første gang. Han har store autoritetsproblemer og kommer raskt i konflikt med ledelsen anført av Bestyreren (Skarsgård) og Husfar (Joner). Han får derimot god kontakt med Olav (Nilssen) som har vært på Bastøy i en årrekke og som snart skal slippe fri. En av guttene blir seksuelt misbrukt av Husfar og tar etterhvert sitt eget liv. Det ender opp med at alle guttene gjør opprør slik at ledelsen må flykte og forsvaret blir sendt over for å slå ned på urolighetene.

Det er ingen tvil om at Kongen av Bastøy er en bra film med flere dyktige skuespillere og fantastisk foto av John A. Andersen. Hele produksjonen oser av kvalitet og styrke og det er en viktig historie å fortelle. Det som gjør at filmen ikke når helt opp er at den svikter for mye på det emosjonelle plan. Den mangler det lille ekstra menneskelige aspektet som skaper følelser hos publikum. Et godt eksempel på en film i samme genre som har det som Kongen av Bastøy mangler er Ondskan (2003) av Mikael Håfstrøm. Man får dessverre følelsen av at produksjonen har tatt for mye oppmerksomhet bort fra å virkelig formidle en sterk fortelling. For det er det som er viktig når man skal fortelle en slik type historie. Men likevel er dette en bra film. Fire stjerner.

Ekstramateriellet er meget tilfredsstillende med blant annet en times lang dokumentar om ekte Bastøygutter. Lyd og bilde er meget bra. Kjøp anbefales!

Kongen av Bastøy

• Release: 31. august 2011