Jurassic Park: Ultimate Trilogy

Da Jurassic Park kom på kino i 1993 gav Steven Spielberg eventyrfilmgenren en renessanse, og filmen satte ny standard for dataanimerte effekter.

Publisert 24.11.11 - 12:57
Eventyr
Jurassic Park: Ultimate Trilogy

Selv i 2011 tåler originalen sammenligning med dagens filmer – men hvordan klarer trilogien seg, som i disse dager lanseres på BD, sett under ett?

I det paleontologene Sam Neill og Laura Dern hyres inn av stormannsgale Attenborough for å gå god for hans nye ”fornøyelsespark”, der de har avlet frem dinosaurer basert på eldgammelt DNA, går selvsagt alt til helvete – og det på første klasse! Jurassic Park inneholder alle de rette elementene for en vellykket eventyr-/katastrofefilm: En fascinerende/utrolig historie/oppdagelse, troverdige karakterer som du bryr deg om, en stormannsgal mann, unger i fare og gjennomgåene drivende spenning ispedd forløsende humor (Jeff Goldblum)! Fem stjerner!

Andrefilmene er dessverre mer en vandrende katastrofe enn en katastrofefilm! Hvordan Spielberg har maktet å regissere dette makkverket, fremstår for oss som ubegripelig. Plottet er så søkt og fullt av hull at en Jarlsberg fremstår som solid betong. Karakterene er uinteressante, hule og totalt karikerte, og historien er et eneste uengasjerende rot som bærer preg av en mengde manusforfattere. På slutten forsøker Spielberg desperat å kaste inne elementer fra så vel King Kong som Godzilla i det dinosauren slippes løs i San Diegos gater. En fullstendig halvhjertet scene som hverken passer inn eller kan stå på egne ben. En av Spielbergs svakeste filmer, der det eneste lysglimtet er en fabelaktig scene i det bilen henger over kanten av et stup. Trist dårlig! To stjerner.

Derimot kom tredjefilmen som et friskt pust. Heldigvis er Sam Neill tilbake, det samme er noe av eventyrfølelsen, i det eks ekteparet Macy og Leoni (som hyler svært overbevisende!) hyrer inn Neill for å finne guttungen som er savnet på Isla Sorna. Johnson (regi) går her rett på sak i en svært tettpakket og rendyrket actionpreget røverfilm på kun 80 minutter. Vellykket action uten den helt store dybden, men som leverer på sine premisser. Fire stjerner.

Lydsporet, som er en særdeles viktig del av Jurassic Park, er fremragende på denne utgivelsen, også billedkvaliteten er meget godt restauret. Til og med tittel ”Ultimate” holder vann i det vi får et vell av bonusmateriell med alt fra bakomfilm til hver av filmene, intervjuer, utelatte scener, lyd- og spesialeffektene, kommentarspor på sistefilmen (Spielberg gir aldri kommentarspor) og en mengde minidokumentarer. Forbilledlig!

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)