Julia

DVD-anmeldelse

Julia (Tilda Swinton) er full, ravende full, og ikke bare av og til, men stort sett hver kveld. Etter nok en overdrevet hyggelig kveld på byen får hun sparken for ente gang.

En god venn av henne tvinger henne på AA-møter, der hun blir kjent med den desperate mexicaneren Elena (Kate del Castillo). Elena har blitt fratatt foreldreansvaret for den åtte år gamle sønnen sin, han blir nå tatt vare på at den steinrike farfaren. Men Elena vil ha ham tilbake, og Julia ser dette som en vei til raske penger og ut av det helvete hun lever i.

Julia er herlig bisk og ufordragelig og Swinton matcher faktisk karakteren til Nicolas Cage i Leaving Las Vegas, men det er forholdet mellom den pengegriske og selvsentrerte Julia og den kidnappede guttungen som blir filmens drivende element. Og hennes forvandling som følge av dette. Første del av filmen er en ren karakterstudie av Julia, og Swinton er virkelig glimrende i hovedrollen som ufordragelig alkis uten hverken bakkekontakt eller sosiale antenner.

Når plottet tetner til og kidnappingen finner sted bærer Julia mer preg av en klassisk film noir thriller, og slettes ingen dårlig en, men Zonca (regi) sliter med overgangen fra den ene genren til den andre. I tillegg er filmen minst 20 minutter for lang, ville tjent på å være litt mer rett på sak. Men for en herlig og uventet slutt! Utmerket billedkvalitet (for DVD å være) og også et meget bra lydspor (med noget høy utgangseffekt). Dessverre intet ekstramateriell.

• Release: 15. juli 2009
  • Regi: Eric Zonca
  • Med: Tilda Swinton, Saul Rubinek, Kate del Castillo, Aidian Gould, Jude Ciccolella