Invictus

Sør-Afrika 1990: Nelson Mandela løslates etter 27 år i fengsel på Robben Island. Fire år senere vinner han presidentvalget og starter forsoningsprosessen.

Sør-Afrika 1990: Nelson Mandela løslates etter 27 år i fengsel på Robben Island. Fire år senere vinner han presidentvalget og starter forsoningsprosessen. Som en del av forsiningsprosessen opprettholder han de hvites svært så populære rugbylag, Springboks, og legger sin sjel i at hele landet skal støtte dem og bidra til seier i det kommende VM. Det er denne historien Clint Eastwood forteller, og om det spesielle forholdet, og den gjensidige respekten, som oppstår mellom rugbylagets kaptein, François Pienaar (Matt Damon) og Nelson Mandela (Morgan Freeman).

Filmen fokuserer litt for mye på rugbylagets skjebne i stedet for å se på Mandelas liv og virke, den skraper bare i overflaten på den stillferdige og tenksomme presidentens personlige liv og væremåte, og hinter kun vagt om hans manglende familieliv og arbeidsnarkomani. Bevares, det er en flott og fascinerende historie som fortelles, og heller ikke denne gangen svikter Eastwood på det filmtekniske, men han forteller den utrolige historien på en utrolig uinspirerende og alt for lavmælt og langdryg måte. Det hele blir dessverre for overtydelig og pent, og Eastwood burde vært adskillig tøffere på klippebordet. Dog tolker Freeman Mandela med bravur, mens Damon ikke blir noe annet en et følelseskaldt stein-ansikt. Nei, av Clint Eastwood må vi kunne forvente oss mer. Tre stjerner!

Billedkvaliteten er langt under pari med svært blasse farger og dårlige kotraster/skarphet. Lydsporet er bra. Av det omfattende bonusmaterialet er det den omfattende bilde-i-bilde biten som er av størst interesse, samt møtet mellom Freeman og Mandela.

• Release: 1. september
  • Regi: Clint Eastwood
  • Med: Matt Damon, Morgan Freeman, Tony Kgoroge, Matt Stern, Julian Lewis Jones