TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

In the loop

DVD anmeldelse

Publisert 28.05.10 - 17:00
In the loop

Politisk spill er tema i den britiske satiren In the Loop. Regissør Armando Iannucci har laget spillefilm basert på sin egen TV-serie The Thick of It.  I filmen følger vi en gruppe politikere, rådgivere og assistenter et stykke ned på rangstigen i amerikansk og britisk politikk, i forbindelse med at både den amerikanske presidenten og den britiske statsministeren ønsker å iverksette en større krigsoperasjon i Midt-Østen.

Av sentrale karakterer møter vi Peter Capaldi som den ekstremt hensynsløse kommunikasjonssjefen Malcolm Tucker, Tom Hollander som den klønete utenriksministeren Simon Foster med sin unge og ferske assistent Toby Wright (Chris Addison) og den amerikanske generalen George Miller, portrettert av James ”Tony Soprano” Gandolfini. Filmens karakterer ønsker å få innpass i planleggingen av krigsoperasjonen men samtidig passe egne interesser og skjult agenda. Det Oscar-nominerte manuset er fylt til randen med skarpe replikker og politiske ballespark. Det vanvittige tempoet og mengden av informasjon kan bli litt i meste laget av og til, og svekker til en viss grad filmen. Samtidig må man beundre hvordan man har skrudd sammen dialog og historie til en velfungerende film. Iannucci beveger seg i et vanskelig landskap men lykkes i å manøvrere karakterer, tråder og steder på en tilfredsstillende måte.

DVD-en har OK bilde og lydsporet er bra, dialogen drukner ikke i informasjonsstrømmen. Meget skuffende med intet ekstramateriell.

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.