anmeldelse: House of Cards, sesong 5

Spillets herre!

Francis Underwood er tilbake for fullt. Og, til stor underholdningsverdi, tar han i bruk alle midler for å sikre valgseier.
Karakter
House of Cards, sesong 5
Annonse
Annonse
forfatter

Det har gått hele fire år siden vi først ble kjent med tidenes mest maktsyke og kyniske politiker (inntil vi ble kjent med fenomenet Donald J. Trump), i en av de største Netflix-suksesser. House of Cards ble en suveren kritiker- og publikumsfavoritt med en rolle skreddersydd for Kevin Spacey som Francis (Frank) Underwood. Den tidligere majoritetsinnpiskeren i Huset med hadde adskillig større ambisjoner, som over to sesonger klatret til maktens tinde i Washington D.C.

Etter at Frank, på de mest intrikate måter, som inkluderte trusler, utpressing, bestikkelser og drap, sikret seg presidentembetet, slet serien med å finne tilbake til tidligere storhet. Det morsomste var jo prosessen for å sikre seg makten; når maktens tinde endelig var inntatt fikk vi sesong 3 og 4 som stort sett gikk med til å utdype alle problemene/utfordringene med å styre verdens mektigste land.

Nå som Trump har inntatt presidentembetet, som USAs 45. president, har en ny utfordring blitt at virkeligheten ofte fremstår mer spektakulær og utrolig enn selv det manusforfatterne av en «karikert» TV-serie makter å forestille seg.

Denne runden er vi heldigvis tilnærmet tilbake til start. Som sittende (men ikke folkevalgt) president er 2016-valgmampen helt i innspurten, der Frank utfordres av Republikanernes boy wonder. Poster boy og krigshelten Will Conway (Joel Kinnaman). Frank og Claire (Robin Wright) kjemper denne runden med nebb og klør for å klamre seg til makten, med ham som president og henne som visepresidentkandidat, der absolutt samtlige midler helliger målet.

Annonse

Der sesong 4 tenderte til å gå på handlingsmessig tomgang, er det i denne sesongen igjen blitt sus i serken. Ekteparet Underwood tar i bruk alle mulige, og umulige, juridiske midler for å forsikre seg at de skal bli sittende øverst ved bordet i Det hvite hus, og spinndoktorene, med LeAnn Harvey (Neve Cambell i en adskillig større rolle enn tidligere sesonger) og Doug Stamper (Michael Kelly), jobber på overtid med å villede pressen, politiske motstandere og det amerikanske folket. I tillegg trekkes moderne digital manipulasjon, villedning og fake news inn i ligningen. Som Frank sier: «If you don’t like how the table is set, turn over the table».

Vi får virkelig være med på en statsvitenskapelig festaften, der ett hvert smutthull i grunnloven, dens vedlegg og senere juridiske lover og spissfindigheter tas i bruk for å vende spillets gang sin vei. Tankene våre går tilbake til 2000-valget der USAs høyesterett endte opp med å bestemme valgresultatet etter at de godkjente resultatet i Florida i favør George W. Bush. Som Frank så elegant uttaler det: «Prosessen er kaotisk, men den er i det minste demokratisk kaotisk», og «Folket vet ikke selv sitt eget beste».

Bortsett fra lefling med innreiseforbud og gjennomgående løgn og fake news, er det lite som direkte gjenspeiler den betente politiske situasjonen i USA etter at Trump kom til makten. Dog aktualiseres plottet ved vedvarende terrortrusler fra ISIL og jakt på terrorister, samt storpolitisk maktkamp mot Russland. Vi mistenker at serieskaperne bevisst har valgt å ikke kopiere den bisarre situasjonen i dagens Det hvite hus, rett og slett fordi fiksjonen ikke kan matche virkeligheten lenger.

Om det gnistrer av det maktpolitiske spillet, så er det heller tamt i den private sfæren. Forholdet, og de intime samtalene, mellom Frank og Claire er nå redusert til ren business. Noe som er et savn, som gav serien mer å spille på og en større dybde. Historien om, den åpne, kjærlighetsaffæren mellom Claire og ekteparets taleskriver Tom, fremstår både utbrukt og for søkt. Her er kruttet både vått og oppbrukt.

I tillegg fremstår etter hvert hele handlingen litt for hul, der man ikke makter å forklare/utdype hva ekteparet Underwood vil bruke all makten til – annet enn å klamre seg til den. Borte er initiativene til å begrense våpensalget, forbedre utdanningen til den jevne amerikaner samt utenrikspolitiske triumfer. Det meste sentreres rundt ekteparets egen maktsyke personlighet og ambisjonsnivå. Men, på det planet er da også House of Cards i sitt ess. Det, akkompagnert av glimrende skuespill, dreven klipp og regi, samt en godt oppbygget dramaturgisk utvikling gjør at House of Cards fortsatt skiller seg ut fra den store grå massen av TV-serier vi bombarderes med hver eneste dag.

Annonse

Jovisst er The Underwoods (spesielt Frank) karikerte og overdrevne personer, men det er nettopp i spillet mellom den ekte, skitne politiske maktkampen og Underwoods overdrevne handlinger og fakter at underholdningsmagien oppstår. En av seriens sterkeste kort er nettopp bruken av fakta og virkelige hendelser, som transformeres til sannsynlig (om enn tidvis noe søkt) fiksjon. Vi las oss storveis fascinere av det intrikate og kyniske renkespillet – der tilsynelatende alt og alle er til salgs. 5 solide stjerner til denne maktpolitiske festen!

Netflix imponerer, som sedvanlig, med fortreffelig lyd- og billedkvalitet. Hele sesong 5 kan ses fra og med 30. mai.

picture1 picture2
<
>
(Foto: Netflix)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 30. mai 2017
  • Regi: Alik Sakharov
  • Med: Kevin Spacey, Robin Wright, Michael Kelly, Neve Campbell, Patricia Clarkson, Campbell Scott
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Tid: 11:03 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.
To mennesker gjør en hel natt det ytterste for å såre, og fornedre, sin partner. Slikt blir det filmkunst av.
Sterke kvinner, med sine høyst personlige problemer, er den drivende kraften i dette sterke Netflix-dramaet.
En sann historie om en utrolig arkeologisk utgraving har blitt en liten (britisk) perle av en film.
Årets korteste måned byr på lysere dager, og en enorm mengde av nye strømmetitler.
Omar Sy er fransk gentlemanstyv med finesse og kløkt, i en serie som oser av sjarm og lekenhet.
Amazon serverer oss en røff, skitten og realistisk mafiahistorie, sett fra kvinnenes ståsted. En frisk vri på en litt satt genre.
Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.
12 dagers korona-juleferie, men hva skal du se for å kose deg og slappe av?