Homeland, sesong 4

Showtime

Etter den brutale henrettelsen av Brody mot slutten av tredjesesong fikk Homeland behov for å revitalisere hele konseptet – noe serien kommer svært godt ut av.
Homeland, sesong 4

Etter en relativt svak tredjesesong der manusforfatterne og produsentene åpenbart slet med hvilken retning serien skulle ta, og der mye tid ble brukt på privatlivet til familien Brody og en stadig mer bipolar Carrie Mathison (Claire Danes), ble den (uunngåelige) løsningen å ta livet av Brody. Med ham av banen kan fjerdesesong nærmest reboote hele serien, noe den lykkes svært godt med.

Etter at Brody ble hengt opp i en heisekran i Teheran og Carrie gravid med hans barn, ønsket hun seg bare ut av landet – løsningen (som også innebærer en befriende flukt fra hennes nyfødte datter!) blir som sjef for droneangrepene over Afghanistan og Pakistan. Da et droneangrep går fullstendig til helvete og dreper et førtitalls sivile blir Carrie kalt hjem på teppet, men via kompromitterende informasjon får hun raskt presset seg til en toppstilling i Islamabad – og spionplottet er til gangs tilbake på sporet.

Fortsatt er det en del av handlingene som vi, unødvendig, stusser over og finner lite troverdig, men i forhold til tidligere sesonger er fjerdesesongen betydelig mer jordnær og realistisk. Vi får en klassisk spionthriller med et tett, intenst og drivende plott der stadig nye utfordringer dukker opp for Carrie og hennes team. En svært dagsaktuell handling midt i den pågående krigen mot al-Qaida, med problematiske diplomatiske implikasjoner etter drapet på Osama bin Laden og den eskalerende dronekrigen som bakteppe.

Carrie er tilbake eksakt der vi liker henne best, som hardtarbeidende og kompromissløs terroristjeger, der absolutt alle midler helliger målet. Samtidig evner serien å stille viktige spørsmål ved hennes og CIAs handlinger og gi oss karakterer med dybde og private problemer – ikke minst personifisert av en glimrende Rupert Friend (Peter Quinn), samt vellykket ferskt blod fra Suraj Sharma (Life of Pi). Vi utdeler med glede fem bunnsolide thrillerstjerner!

Billedkvaliteten på TV-sendingen fremstår på vår 4K-TV strålende skarp, detaljert og med naturlige farger. Lydsporet imponerer i sin detaljrikdom. NB! Anmeldelsen er basert på de 7 (av 12) første episodene.

• Release: 6. oktober 2014
  • Regi: Lesli L. Glatter
  • Med: Claire Danes, Mandy Patinkin, Rupert Friend, Suraj Sharma, Nazanin Boniadi, Laila Robins