Harry Potter og dødstalismanene del 1

Dette er den syvende filmen i rekken om den unge trollmannen Harry (som forøvrig er blitt voksen med skjeggstubber) og hans venner i kampen mot onde krefter.
Harry Potter og dødstalismanene del 1

David Yates er også denne gang regissør i en film som bærer preg av å være en transportetappe til siste film, som om mulig og forhåpentligvis vil gjøre denne mer fullendt.

Harry, Ron og Hermione kan ikke vende tilbake til trollmannskolen Galtvort fordi de blir forfulgt av Lord Voldemort. De tre må derfor rette fokus mot jakten på de såkalte malacruxene, hemmeligheten bak Voldemorts udødelighet, som de må spore opp og ødelegge før Voldemort finner Harry. Dette sender dem ut på en reise i øde landskap med utfordringer og konflikter.

Til tross for at Harry Potter og Dødstalismanene del 1 har en flott scenografi og en bunnsolid gjennomført produksjon, er det mye som mangler for at filmen får godkjent. At filmen er første del av en helhet kan være grunnen til at man aldri blir forført inn i historien, samt at man får følelsen at den vingler mellom det ene og det andre uten å finne ordentlig fotfeste. Det hjelper sikkert hvis man har lest bøkene og kjenner historien godt fra før.

Filmen er dyster og mørk og til tider blir det for mye gjennom to og en halv time med gråblått filter og mørke skygger. Den mangler humor, friskhet og rett og slett litt magi fra noen av de tidligere filmene. Trekantdramaet mellom Harry, Ron og Hermione blir også et sentralt tema som dessverre blir hengende litt uforløst et sted, og skaperne av filmen har dessverre brukt for mye energi på meningsløse scener der de burde tatt et dypdykk i mer interressante aspekter ved fortellingen. Inntil del 2 kommer blir den stående som et aldri så lite sjelløst gjesp for oss seere. Tre stjerner.

For fans er BD-en et godt kjøp. Massevis av bonusmateriell og et spennende interaktivt program som gir deg diverse informasjon om produksjonen presentert av mennesker både foran og bak kamera. Lyden (dts-HD) er meget bra og bilde følger opp med samme høye kvalitet.

• Release: 13. april 2011
  • Regi: David Yates
  • Med: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Jim Broadbent, Robbie Coltrane, Helena Bonham Carter