Anmeldelse : Goliath, sesong 3

Ujevn Thornton

Vår livstrøtte protagonist-advokat må denne gangen stå opp mot vannbaroner i tørkerammede California. Interessant, tidvis sært, men ikke like underholdende som tidligere sesonger.

Karakter
Krim
Goliath, sesong 3

Billy Bob Thornton er tilbake i sin glansrolle, som Billy McBride, LAs største «gi-faen-i-alt-advokat», skal han igjen løse en «uløselig» sak i en slags Davids kamp mot Goliat.

Fargerikt persongalleri
Litt av kjennetegnet til serien har vært dens sære persongalleri, med McBrides tidligere partner (nå nemesis) Donald Cooperman (William Hurt) som den mest fargerike av dem alle. Tredjesesongen byr på et vel så særegent persongalleri som de forrige sesongene (muligens litt for outrert), der det til og med er gjort plass til en liten birolle til Cooperman.

Sherilyn Fenn (som fikk sitt store gjennombrudd i Twin Peaks) er med som gammel flamme av Billy. Fascinerende nok, for i tredjesesongen er store deler av persongalleriet som hentet rett ut ifra den sære TV-serien fra 1990-tallet.

Nina Arianda gjentar rollen som hans noget vimsete partner Solis-Papagian, også Brittany Gold er tilbake; men tredjesesongen domineres av nykommerne, søskenparet Wade (Dennis Quaid) og Diana Blackwood (Amy Brenneman).

I ørkenlandskapet i Central Valley driver de en av landets største mandelplantasjer, en produksjon som krever enorme mengder vann. Da passer det dårlig med tørketid, og tørste naboer, men Blackwood og hans kumpaner vet råd – pengene rår!

Politisk brodd
Goliath har alltid hatt en politisk brodd, med den fremragende eliteadvokaten, full av menneskelige karakterbrister, som står opp for de nederst på rangstigen. Det er den lille mannens kamp mot de styrende kapitalkreftene som tenner McBride. En kamp han, etter å ha skutt gullfuglen i sesong 2, gjerne jobber gratis for. Dog er tredjesesongen hakket mer politisk, og dagsaktuell enn de foregående sesonger.

Etter åresvise med ekstremtørke er grunnvannet det nye gullet i California, og kampen stå om hvem som skal kontrollere det, og dermed også hvem som skal prioriteres når hver dråpe teller: Industrilandbruket eller folk flest?

Blackwood har sikret seg bukten og begge endene. Han er en av de største landeierne og sitter i styret som forvalter vannressursene. Når Bobbi (Fenn) forsvinner ned i et synkehull, skapt av Blackwwods vanntuneller, søker enkemannen juridisk råd hos McBride for å saksøke noen – rettferdighet må skje fyldest!

Billy oppsøker Blackwood og hans «smarte» kumpaner, der arnestedet er et slitent casino ute i ørkenen, drevet av den indianske heksedoktoren Littlecrow (Graham Green). Han kommer raskt over endeløs korrupsjon, maktmisbruk, drap og et herlig samrøre mellom kapitalkrefter, byråkrater og toppolitikere.

Dennis Quaid (Foto: Amazon Prime)

Lunter avgårde
Tredjesesongen starter usedvanlig sedat og forbløffende kjedelig. De tre første episodene har nærmest hjerterytmen til et tredagers gammelt lik, og en tilsvarende dramaturgisk kurveutvikling. Det er som om Goliath har blitt nok en tretten-på-dusinet krimfortelling fra USAs styggeste by. Men så skjer det noe.

Plottet utvikler seg, McBride blir hardere på flaska, og andre sentralstimulerende midler, han får flere åndelige reiser, skurkegalleriet blir stadig mer outrert, og selveste Cooperman gjør igjen sin entré. Det er så vi nesten roper «Hallejula!», men bare nesten.

Thornton er innertier som den forsofne, halvslitne advokaten, som driver butikken fra et like snuskete motell og tilbringer hver eneste kveld på en brun barkrakk. Serien sentrerer rundt McBride, hans gjøren og laden, og, ikke minst, hans personlige demoner – som står på rekke og rad. Selvmedlidenheten er aldri langt unna. En klisjé, ja visst, men så fordømt gjennomført og sjarmerende underholdende. Her matches han godt av den joviale dollarmilliardæren Wade, en rolle som kler jordnære Dennis Quaid til fingerspissene.

Wade er tvers igjennom en erkekynisk kapitalist, som har som mantra at målet alltid helliger middelet, og som simpelthen elsker å opptre i lovens gråsoner. En likandes, og enda viktigere, troverdig karakter. Da har vi langt mindre sans for Amy Brenneman som hans psykotiske (?) søster; hennes beveggrunner er uforståelige og tidvis fullstendig latterlige. Det hjelper heller ikke at hun har to mørkhudede adoptivbarn som fremstår som reneste Helan & Halvan.

(Foto: Amazon Prime)

Hallusinerende
Graham Green står for seriens tilførsel av hallusinerende stoffer, noe han rikelig deler ut. Tidvis morsomt, men i lengde blir det overdrevet og skygger for dramatikken.

I første halvdel er det ravnen (Littlecrow?) som står for mystikken, men plutselig er den ikke lenger sentral. Noe som dessverre kjennetegner tredjesesongen, den virker uferdig, litt retningsløs og ofte lite sammenhengende. For mye tid går med til unødvendig vås og karakterer som ikke driver historien fremover.

Goliath er fortsatt et friskt pust i seriejungelen, og Billy Bob Thornton dens sterkeste kort. Men skal serien ha livets rett trenger den strammere regi, bedre dramaturgi og et friskere/mer spennende plott enn hva denne sesongen byr på. 4 svake stjerner.

<
>
(Foto: Amazon Prime)

Fakta

  • Amazon Prime
  • Release: 4. oktober 2019
  • Regi: Lawrence Trilling
  • Med: Billy Bob Thornton, Nina Arianda, Dennis Quaid, Beau Bridges, Amy Brenneman, Graham Greene, Griffin Dunne, Brittany Gold
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 6:00 t.
  • Karakter: 4

IMDB Rating

Summary:
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.
Beinhard sosialrealisme mikses med interessante karakterer og et rotete, uferdig plott i Netflix’ nyeste storfilm.
Lovecraft Country har potensialet i seg til å bli høstens store serie-snakkis.