anmeldelse: Geostorm 3D

Geostorm: Blant det dummeste vi har sett!

Geostorm er en åpenbar fornærmelse mot enhver normal intelligent person – og, dørgende kjedelig!

Publisert 06.03.18 - 15:00
Geostorm 3D

La det være sagt med en gang, vi har intet imot «hjernedøde» actionfilmer med intet annet formål en ren popcorn-underholdning. En film der vi kan koble ut hjernen, logge av fra tilværelsens, tidvis, uutholdelige letthet, lene oss tilbake i sofaen, sprette en Aass Classic og la tankene vandre menes vi lar Bruce Willis skyte 50 karikerte skurker og redde verden; med et smil om munnen, et forslått ansikt og en kjapp replikk. Geostorm, på den andre siden, er hverken underholdende eller hjernedød – her var «pasienten» død ved ankomst!

MILJØALIBI
Verden har (sannsynligvis på grunn av at vi har forurenset den, og ikke kan samarbeide internasjonalt!) gått klimatisk til helvete. Noe glupe forskere har funnet en måte de kan kontrollere været på – inntil noen hacker systemet om bruker det som et alt-utslettende våpen. Dermed må Gerard Butler redde dagen – og verden.

LØNNSSJEKKEN TRUMFER ALT!
Vi stopper aldri å forundre oss over at enkelte Hollywood-produsenter klarer å overbevise kvalitetsskuespillere, og A-stjerner, til å stille opp i filmer som helt åpenbart er komplett møl. Geostorm er, nok et, bevis på at det er fullt mulig. Karakterskuespilleren Ed Harris akkompagneres av blant annet actionhelten Gerard Butler og selveste Andy Garcia i et plott så tanketomt, og ufattelig amatørmessig gjennomført, at filmen får Aune Sands Dis til å fremstå som et mesterverk.

EFFEKTER I EN FILM UTEN SJEL
Filmen ser billig ut, er proppet full med teite usannsynligheter, og stappfull av kleine replikker. På flukt fra en gigantstorm, etter at Secret Service-agenten har skutt seg ut av situasjonen, lirer presidenten (Garcia) av seg kleine replikker som «Marry her». Det er på dette infantile, banale, planet Geostorm ligger. Greit nok det, om vi i det minste ble underholdt av heftig/tøff/smart action. Det, absolutt, eneste vi så vidt leer på øyelokket over, er enkelt av værkatastrofene som smadrer kjente byer/landemerker – bare så synd at dette var noe vi ble imponer over for 10-12 år siden, i dag er det like vanlig som å se en flue sirkle rundt kumøkk.

Som JJ Abrams sa da vi møtte ham under SXSW i Austin: «En film stappfull av spektakulære spesialeffekter uten en god, menneskelig historie som vi kan relatere oss til, vil ikke ha noen fremtid». Heri ligger hovedproblemet til Geostorm, vi kunne ikke brydd oss et fnugg om karakterene lever eller blir knust i en kjøttkvern.

KJEDELIG MAKKVERK
Slår du opp «overspill» på Wikipedia får du sannsynligvis opp et bilde av Jim Sturgess, han tror åpenbart han er med i en tåredryppende dramafilm med Oscar-potensialet. Niks! Gerard Butler gjør det beste han kan, men her får han vist sjokkerende lite til sitt talent som actionhelt. Når i tillegg actionfilmen gjør seg skyldig i alle-actionfilmer-synd, den gir oss ufattelig kjedelige actionscener, står den ribbet tilbake. 1 stakkarslig stjerne til dette fornærmende makkverket av en film.

Billedkvaliteten står i stil med filmens B-film preg – slett! Fargene er rødtonet og gjennomgående ufattelig mye støy. Lydsporet er hakket (dts-MA 5.1) bedre, der subwooferen tidvis virkelig får kjørt seg. Eneste bonusmaterialet er tre superkorte minidokumentarer.

<
>
Geostorm 3D