Fritt Vilt III

Fritt vilt-filmene har vært en publikumssukssess og har tjent inn mer penger enn gjennomsnittlige norske spillefilmer bare kan drømme om.
Fritt Vilt III

Nå som trilogien er komplett får vi håpe at produsentene i Fantefilm ønsker å lage noe mer meningsfylt. Ihvertfall etter en så svak og uinspirerende avslutning.

Fritt vilt III tar oss med til begynnelsen på historien om seriemorderen i fjellheimen. Året er 1976 og en 10 år gammel gutt blir forlatt for å dø. Han overlever og kjemper seg tilbake til hotellet hvor han brutalt myrder sine foreldre. Her isolerer han seg fra omverdenen, inntil det tolv år senere dukker opp seks ungdommer som blir tilfeldige ofre i en brutal jakt.

Denne filmen er et produkt av et stort ønske om å lage ren intetsigende underholdning i kjent Hollywood-stil. Det har også produsentene klart, og akkurat som i Hollywood er det de som stort sett bestemmer hvilken film vi får se tilslutt. Det som er synd er at når man resirkulerer et konsept over tre filmer uten noen visjon eller gleden over å fortelle en ordentlig historie, så blir det sjelden bra. Fritt vilt III er en dårlig film! Masse lyd og visuelle krumspring for å dekke over det faktum at historien er tynn nok til å bli formidlet på baksiden av en Kvikk Lunsj. Skuespillet og ikke minst samspillet er slett, og det virker som om at alle som er både foran og bak kamera bare vil bli ferdig med innspillingen, komme seg ut av den kalde villmarka og håper at noen i etterarbeidet klare å berge stumpene ved å klippe den og skru opp volumet slik at puplikum ikke merker hvor lite filmen fungerer. Den vil sikkert gå som varmt hvetebrød på kjøpe- og leiemarkedet, men det er uansett en elendig film selv om det “bare er underholdning”. To stjerner.

Når det gjelder BD-utgivelsen, så er det ingen overraskelse at den har både lyd og bilde i øvre sjikte av skalaen. Men bonusmateriellet er en gedigen skuffelse: Mange bakomfilmer som overraskende nok bare varer i 90 sekunder hver, og er til syvende og sist nesten bare nok en trailer/teaser. Irriterende og unødvendig!

• Release: 16. februar
  • Regi: Mikkel Brænne Sandemose
  • Med: Ida Marie Bakkerud, Julie Rusti, Terje Ranes, Kim Falck-Jørgensen, Sturla Rui