Anmeldelse Et helt halvt år

Forutsigbart romantisk kliss

En av tidenes største boksuksesser blir en svært forutsigbar og konstruert grinefilm.
Et helt halvt år

For fire år siden utgav den britiske forfatteren Jojo Moyes romanen Me Before You. Boken ble en umiddelbar suksess og rettighetene til filmatisering ble raskt fremforhandlet. I registolen finner vi filmdebutant Thea Sharrock, og selveste Emelia «Mother of Dragons» Clarke (Game of Thrones) bekler hovedrollen, som den smånaive, keitete og akk så bedårende Lou.

Lou vokser opp i en skikkelig arbeiderklassefamilie i en småby i England, der hele familien sliter med å få endene til å møtes. Etter at hun mister jobben i kaffebaren ser fremtiden straks usikker ut. Via arbeidsformidlingen får hun tilbud om jobb som personlig assistent for en ung, svært velstående, mann som er lam fra livet og ned. Will (Sam Claflin) levde før ulykken en bekymringsfri playboytilværelse, med raske biler, heftige ferier og en utømmelig bankkonto. I sitt nye rullestolliv sitter han bitter og selvrettferdig tilbake, og ønsker mest av alt å ta sitt eget liv – Lou ser det som sin misjon å få ham til å endre mening.

ME BEFORE YOU ME BEFORE YOU ME BEFORE YOU ME BEFORE YOU ME BEFORE YOU
<
>

Clarke er dyktig som den livsbejaende, og smått outrerte Lou, men tidvis tenderer det til koketteri. Claflin er helt grei som den bitre, lamme mannen som har mistet livsgnisten – problemet med filmen er derimot at det hele blir så forutsigbart og glattpolert kunstig. Fra begynnelse til slutt byr den ikke på en eneste overraskelse, dramaturgisk topp eller motstand. Den følger formelen for triste gråte-dramaer som tatt rett ut i fra dreieboken til mesteren (Nicholas Sparks) selv. Dessverre makter Et helt halvt år aldri å engasjere oss nevneverdig – og dét er vel nettopp hensikten med en slik film? Tre stusselige stjerner. Nei, om tematikken er noe som fenger deg, så se heller den lange bedre franske filmperlen Intouchables (De urørlige, 2011).

Billedkvaliteten er god, men litt varierende, enkelte scener sliter med fargemetningen og støy. Lydsporet (dts-MA 5.1) byr på en relativt kjedelig miks, og er svært fokusert på dialogsporet. Det eneste vi får i bonusmateriell er noen utelatte scener, trailers og en kort minidokumentar om adapsjonen fra bok til film.

• Release: 17. oktober 2016
  • Regi: Thea Sharrock
  • Med: Emelia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer, Matthew Lewis, Charles Dance, Stephen Peacocke