Sjarmerende gjensyn

Finding Dory 3D

Finding Nemo er en av tidenes beste animasjonsfilmer, oppfølgeren får dermed særdeles stor fallhøyde.
Familie
Sjarmerende gjensyn

For ca. 13 år siden gikk dyrebutikker verden rundt tom for klovnefisk. Hvorfor? «Alle» vil ha sin egen Nemo. Kommersielt var Finding Nemo en astronomisk suksess, men også kunstnerisk er det blant det aller ypperste verden har sett av animasjon – noen gang!

Med unntak av Toy Story er ikke Disney/Pixar kjent for å lage oppfølgere til mange av filmene sine, men svært mange har nok ventet på en fortsettelse av historien til Nemo. Den har ligget på planleggingsstadiet i årevis og med originalforfatteren og -regissøren (Andrew Stanton) med på laget burde det ligge til rette for nok en klassiker. Så det er avslørt med en gang, Finding Dory er en god film, og teknisk briljerer den, men sammenlignet med originalfilmen blir den kun en lettglemt affære.

Vi kommer inn i det samme universet, med de samme hovedkarakterene like etter der vi forlot våre venner i 2003. Den snille, men akk så glemsomme Dory (Ellen DeGeneres) får plutselig noen flashback fra barndommen og kommer på at hun har foreldre som venter på henne, dermed bærer det ut på storhavet på jakt etter sitt opphav. Underveis kommer Dory bort fra Nemo og Marlin (Albert Brooks), og befinner seg fanget i et akvarium for omplassering av havets dyr.

Animasjonsteknisk er Finding Dory en bragd og en fryd for øyet, men historien er langt fra like original, variert og spennende som originalen. Den lener seg for mye på originalens grunnformular men mangler mange av de sjarmerende karakterene (haien Bruce, skilpaddene, tannlegen, Gill) og har en for flat dramaturgisk utvikling. Ikke rent ut kjedelig, men den mangler nerve og action. Eneste nye karakteren er kameleonblekkspruten Hank, som faktisk får litt for mye tid på skjermen. Et sjarmerende gjensyn, som dessverre føles som en litt unødvendig film. Fire svake stjerner.

Teknisk leverer, som sedvanlig, Disney/Pixar ypperste kvalitet. Både lyd- (dts-MA 7.1) og billedkvaliteten får full score. Dog er det liten grunn til å se filmen i 3D, du mister litt lys og farge, og får en knapt nok merkbar dybdeeffekt. Utgivelsen er dog fullstappet med interessant bonusmateriell.

picture1
<
>