: Fast Five

Etter revitalisering av serien med film nummer fire (som var overraskende bra!), var vel en oppfølger uunngåelig – men den gamle regelen om å gi seg på topp gjelder dessverre også her!
Fast Five

Det begynner virkelig bra, med en helt rå scene der de stjeler biler fra et tog i full fart gjennom ørkenen; intens, velkoreografert og skikkelig tøft – et adrenalinkick! Derifra blir det meste en eneste nedtur. Etter å ha rømt fra fengselstransporten, flykter Toretto (Vin Diesel) og gjengen til sjarmerende Rio. En, ifølge filmen, gjennomkorrupt by der narkomafiaen styrer både folket og politiet. I Rio skal de rane mafiabossen Reyes (Joaquim de Almeida gjentar sin rolle som mafios fra Clear and Present Danger).

Plottet er en ren ripp off av Ocean’s Eleven, og jakten over hustakene i slummen av Rio er direkte kopiert fra Jason Bourne. Akkurat som i Ocean’s Eleven setter de sammen et team for det store brekket, og karakterene som velges ut er mistenkelig sammenfallende med røverbanden til Clooney og Pitt, med alt fra kranglende kompiser til kineser og hot babe. Det hele blir etter hvert så usannsynlig og pinlig dumt at actionscenene faktisk kommer i bakgrunnen. Da selv politimannen (Dwayne Johson i en så karikert rolle at vi vrir oss i stolen!) som jakter på Toretto & Co blir med på å rane mafiosen, sier vi takk for oss! Et plott stappfullt av usannsynligheter, hull og dusinvis av pinlige replikker, bidrar til at filmen kjører på lavoktan. Tre svake stjerner! Uunngåelig nok, så legges det opp til en oppfølger…

Lydsporet (dts-HD) yter filmen full rettferdighet, for dette er en film med mye og bra lyd. Billedkvaliteten er det heller intet å utsette på. Et vell av flott bonusmateriell som bl.a. utelatte scener, BD-Live, kommentarspor, bloopers, actionscenene og en mengde minidokumentarer om alt fra gjenforeningen av teamet til biljakter.

• Release: 7. september 2011
  • Regi: Justin Lin
  • Med: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Dwayne Johnson, Elsa Pataky, Joaquim de Almeida