: Ex Machina

Blu-ray anmeldelse

Kan virkelig en maskin tenke på egenhånd, og ha menneskelige følelser? Hvordan vil i så fall dette påvirke menneskets posisjon? Bli med på en fascinerende tanke-tripp!
Karakter
Sci-Fi
Ex Machina
Annonse
Annonse
forfatter

Alex Garland har skrevet The Beach (DiCaprios gjennombruddsfilm i 2000) og manuset til blant annet 28 Days Later og Dredd, med regidebuten gir han oss et aldri så lite sci-fi mesterverk!

I Ex Machina stilles vi overfor intet annet en eksistensielle spørsmål om liv og død, og hva som gjør et menneske til et menneske. Og kan virkelig kunstig intelligens ha selvstendige tanker, følelser og empati? Spørsmål som før har blitt tatt opp i utallige filmer, som blant annet Blade Runner, A.I. og I, Robot, men aldri så intelligent, subtilt og elegant som i Ex Machina.

Ex Machina_6

Dataprogrammereren Caleb (Domnhall Gleeson) vinner et lotteri på jobben der han får muligheten til å tilbringe en uke sammen med sin eksentriske einstøing av en sjef, Nathan (Oscar Isaac). Midt ute i ødemarken (filmet på location i Valldal, Norge) har sjefen for verdens største søkemotor (!) bygget seg et underjordisk palass, der han jobber med kunstig intelligens; og Caleb har blitt plukket ut for å teste om intelligensen til Ava (Alicia Vikander) virkelig er egne tanker, og om «hun» har følelser tilsvarende et menneske.

Annonse

Garland har skrevet et ufattelig godt manus, som setter i gang en tankeprosess hos så vel de tre hovedrollene som blant seerne. Det er dype og vidløftige tanker som diskuteres, uten at det blir hverken kleint eller klisjefylt. Samtidig får vi et enestående kammerspill mellom den tungt alkoholiserte sjefen og den unge, asosiale datanerden. Karakterene utfyller hverandre, og begge leverer skuespill i toppklasse! Det hele elegant akkompagnert av en nedtonet Vikander som stiller de tunge spørsmålene tilbake til sin skaper/fangevokter/forsker.

Ex Machina_5 Ex Machina_4 Ex Machina_3 Ex Machina_2
<
>

Ex Machina er gitt et minimalistisk filmuttrykk som minner mye om Stanley Kubrick, både i det minimalistiske, kjølige designet og det rolige, dvelende foto, og samspillet mellom Gleeson og Isaac gir assosiasjoner til det beste fra Bergman. En klassiker er født! Seks stjerner.

Et utmerket lydspor (DTS X) og en, stort sett, blendende skarp billedkvalitet. Bonusmaterialet byr på en informativ 40-minutters bakomfilm, spørsmål og intervjuer, samt 9 minidokumentarer.

button-PK[1]

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 10. august 2015
  • Regi: Alex Garland
  • Med: Domnhall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Wikander, Sonoya Mizuno
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: USA
  • År: 2015
  • Tid: 1:48 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.