TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Anmeldelse Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Like lite underholdende som originalen!

Will Ferrells seneste film fremstår som en ren hyllest av verdens minst inspirerende sangkonkurranse.

forfatter
Publisert 24.06.20 - 15:57
Karakter
Komedie
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Siden 1956 fra vi europeere kunnet glede oss over den årlige musikkonkurransen «Eurovision Song Contest Grand Prix», som med sine 64 gjennomførte show er verdens mest seiglivede, og største, sangkonkurranse.

Med andre ord, en konkurranse som er meget kjent, elsket og hatet i Europa – men fullstendig ukjent i USA. Litt overraskende da at Netflix med amerikansk produksjonsselskap, regissør (David Dobkin) og manusforfatter (Will Ferrell) står bak komedien om den sagnomsuste konkurransen.

youtu.be/7q6Co-nd0lM

 

Bestillingsverk?
Filmen er en samproduksjon mellom Ferrells eget selskap, Gary Sanchez Productions, Netflix og EBU (Den europeiske kringkastingsunion), som beleilig nok lanseres det ene året melodikonkurransen ble avlyst (på grunn av pangolinknaskende kinesere).

Men fortvil ikke, er du blodfans av Melodi Grand Prix (som vi kaller den her på berget) vil du nok trykke denne filmen til ditt bankende hjerte.

Vi hadde dog sett for oss halvannen tim med crazykomikk i en parodi av sangkonkurransen «alle» ser på, men elsker å hate. I stedet serverer Ferrell og co oss over to langtekkelige timer med en hyllest av Eurovision. Intet galt i det, bare så eklatant irriterende at filmen er fordømt kjedelig.

Islandske særinger
Historien begynner i det Herrens år 1974, da ABBA klatrer til topps med landeplagen Waterloo. I et litt stusselig hjem i den forblåste islandske småbyen Husavik sitter unge Lars og lar seg rive med av fengende svensk popmusikk – hvorpå han standhaftig proklamerer at han skal vinne hele konkurransen når han blir voksen.

Som sagt så gjort. Lars Erickssong (Will Ferrell) har nå fått seg en misjon i livet, og med sin stumme halvsøster (?), Sigrit Ericksdottir (Rachel McAdams), vier han livet sitt til å vinne Eurovision. Eneste problemet er at Lars og bandet hans suger. Det er kun når de drar i gang den «catchy» dansebandlåten «Ja ja, ding, dong» at den halvrabiate landsbybefolkningen tar seg en svingom en fuktig lørdagskveld på den lokale puben.

Lars er den lokale landsbyklovnen som fortsatt bor hjemme hos sin far, en gryntende og bitter Pierce Brosnan, som alle ler av – både foran og bak hans rygg. Like fullt har Sigrit stått ved hans side, og drømmer om at de engang skal bli en lykkelig, liten familie.

Handlingen er satt til nåtidens Island, som merkelig nok fremstår som en 1970-talls karikert utgave av sagaøya. Her harseleres det med drikkfeldighet, overtro, innavl og den nylig tilbakelagte finanskrisen som rammet vikingøya hardt. Forutsigbart og lettvint, og akk så lite morsomt.

De første fem-ti minuttene, som forgår i 1974, er riktig så underholdende, men derifra og ut ender filmen i en traurig suppe av platte oneliners, forutsigbarhet og flaue vitser på nivå med en middels russerevy.

Hvorfor i all verden skulle Will Ferrell skrive manuset selv? Mannen har gått i de samme sporene de siste 10-15 årene, uten snev av fornyelse eller finesse. At han står bak Anchorman er i dag lett utrolig å ta inn over seg.

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Åpne opp din latterdør
Med Will Ferrell både foran og bak kameraet forventer vi oss ikke glimrende, skarp og satirisk komikk, men litt enkel og småteit «underbuksehumor». Dessverre tar det en time og femten minutter innen vi første gang føler smilebåndet lee på seg. For en komedie er det vel knapt nok mulig å komme nærmere stryk i gjennomføringsgrad.

Filmen er alt for lang, og nærmere en tredel består av sceneopptredener, like outrerte og «harry» som de fleste bidragene i den virkelige Eurovision. Fascinerende nok er de ikke nok karikerte til at man klarer å skille dem fra de ekte bidragene til sangkonkurransen. Hvor ligger da komikken?

Talende nok har de valgt å «krydre» filmen med en rekke virkelige Eurovision-artister, i et imponerende koreografert sangnummer som vil glede Eurovison-fansen, samt skrevet inn en mengde referanser fra Eurovision-historien som hardcore-entusiastene vil nikke gjenkjennende til.

De få vitsene som er, er forutsigbare og platte, som at det ikke finnes homofile i Russland og at alle amerikanere er brautende og uvitende. Morsomst av alle er definitivt en lettere sarkastisk Graham Norton, som i bunn og grunn spiller seg selv.

Vanligvis bunnsolide Rachel McAdams faller igjennom her. Forholdet mellom henne og Ferrell føles tvangstrøyeaktig oppkonstruert, og hun fremstår nærmest teatralsk. Brosnan er ukomfortabel og mangler komisk timing, mens Mikael Persbrandt glimter til i en altfor liten roll som kynisk finansmann.

Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_3 Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_6 Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga_4 _JW93979.ARW
<
>
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Kopi av virkeligheten
Filmen fremstår som et rent bestillingsverk fra PR-byrået til EBU, og vil nok garantert oppnå høye seertall fra den store fanskaren til Eurovision. Heri ligger da også hovedproblemet med komedien Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga.

Filmen er slettes ingen hysterisk morsom komedie som ser på konkurransen med et skrått, ironisk blikk, men en regelrett kjærlighetserklæring til Melodi Grand Prix og nærmest en kopi av originalen. Eksakt noe slikt som vi kan se for oss at algoritmene til Netflix har klekket ut.

Det er en grunn til at vi sluttet å se på Eurovision når vi forlot barndomsårene, etter å ha kastet bort over to (!) timer på denne filmen er vi overbevist om at vi ikke har gått glipp av noe. 1 stakkarslig stjerne.

Et lite tips til slutt: Traileren bærer bud om hva filmen kunne ha vært, og alle de gode poengene og vitsene er tatt ut der. Se heller den!

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Foto: Netflix)

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

Fakta
  • Netflix
  • Release: 26. juni 2020
  • Regi: David Dobkin
  • Med: Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Pierce Brosnan, Melissanthi Mahut, Ólafur D. Ólafsson, Mikael Persbrandt, Demi Lovato, Alexander Rybak, Graham Norton
  • Genre: Komedie
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 2:03 t.
  • Karakter: 1
IMDB Rating
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga Comedy, Musical | June 26, 2020 (Norway) Summary:
Countries: United States, Iceland, CanadaLanguages: English, Icelandic, Portuguese
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om
3 Kommentarer
nyeste
eldste mest poulære
Inline Feedbacks
View all comments

En ærlig anmeldelse dette, på flere måter. Jeg har, som ubestridt Eurovisionfan, bare noen få nerdete innvendinger og opplysende forklarende kommentarer utover denne teksten… * Eurovision startet i 1956, ikke i 1957. * Eurovision Innførte semifinaler i 2004 og har dermed langt flere enn 64 gjennomførte show (som det står i teksten), inkluderte pausenumre og et utall sanger/land som aldri kom seg til selve finalen disse siste 16 årene.  * Netflix har de siste årene satset stort også utenfor USA. Ferrell er gift med en svenske, og har fulgt Eurovision i snart 20 år selv, privat. Som den hvite, priviligerte,… Les videre »

Takk for svar 🙂   Jeg har sett filmen og jobber selv som anmelder/kritiker. Det var derfor litt morsomt å nettopp kommentere denne anmeldelsen, mye fordi jeg (noe ironisk, det skal jeg innrømme) kjenner meg godt igjen i oss kritikeres problemstillinger og utfordringer rundt å skulle bedømme noe man ikke er i overmåte kunnskapsrik om. Selvsagt skal man også som kritiker være subjektiv, men dette gir vel liten mening om man er KUN subjektiv, og ikke tar høyde for at fansen godt kan like filmen godt (som du jo selv påpeker)? Hvorfor da én stjerne, liksom? Ligger kvaliteten i film… Les videre »

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Hør musikken fra «Stranger Things» Er du klar for sesongfinalen på Stranger Things? Med denne spillelisten kommer du i rett stemning.
Ufullendt alien-sjarm Det var en tid da Netflix åpnet lommeboken, og sin enorme abonnementsmasse, for enhver håpefull filmnerd – den tiden er nok forbi.
Nytt Netflix-abonnement med reklamer rett rundt hjørnet Netflix-toppsjef sier at tapet av mange potensielle brukere er begrunnelsen bak det nye tiltaket.
Mer herlig forvirring fra Westworld Etter en langvarig koronapause er Westworld tilbake på sporet, og mer tilbake til røttene.
NY Stranger Things 4 II-trailer! Netflix har nå sluppet ny trailer fra det avsluttende kapittelet av sesong 4 til Stranger Things.
"You know nothing, Jon Snow." Eller? HBO Max annonserer nå nok en spin off-serie fra Game of Thrones-universet.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend