Eastern Promises

DVD-anmeldelse

Nok en gang slår Cronenberg og Mortensen seg sammen, og nok en gang blir det stor film ut av det – dog ikke av samme kaliber som mesterverket A History of Violence.

På mange måter er Mortensen tilbake med samme karakter som i A History of Violence der han som nytt medlem av den russiske mafiaen i London prøver å opptre diplomatisk overfor voldssituasjoner, men kan ”slå fra seg” når situasjonen krever det; åpenbart en kompleks person.

Anna (Naomi Watts) kommer ufrivillig i kontakt med den russiske mafiaen i sin jakt på bakgrunnen til en fjortenårig russisk jente som dør i barsel ved hennes sykehus. Det viser seg raskt at vi har med et traffickingoffer å gjøre, men i motsetning til Lukas Moodysons Lilja 4-ever er det ikke jentungen og hennes tragiske skjebne som settes i sentrum (selv om den hele tiden ligger som et bakteppe), men mer forholdet mellom rookien Mortensen og hans forhold til mafiaen og Anna. Naomi Watts spiller bra, men karakteren hennes blir for mye Florence Nightingale. Mortensen er helstøpt i rollen, mens den meget gode Vincent Cassel sliter med å tilpasse seg en engelskspråklig film.

Som ved forrige korsvei er heller ikke Eastern Promises fri for meget eksplisitt og brutal vold, men denne gangen føles den mer realistisk og ”jordnær” og ikke så spektakulær. Og actionscener kan virkelig Cronenberg til fingerspissene – bokstavlig talt. Dessverre blir de mer bærende enn den dramaturgiske fremdriften, det hele blir litt for ufullendt og tidvis klisjépreget, og har åpenbart et større potensiale.

Gnistrende lydspor (DTS) og meget bra billedkvalitet er gjennomgående. Bonusmessig blir vi avspist med to minidokumentarer på kun 10 minutter, der den ene er bakomfilm mens den andre fokuserer på tatoveringenes betydning. Bra, men alt for lite!

Release: 21. mai
Regi: David Cronenberg
Med: Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Naomi Watts, Armin Mueller-Stahl, Jerzy Skolimowski