annonse

Anmeldelse:
Earthquake Bird

Jordskjelv på leirføtter

Vikander gjør jobben i en overraskende retningsløs film uten evne til å engasjere.

Krim
Earthquake Bird

Alicia Vikander har de siste årene tatt filmverdenen med storm. Den særs dyktige skuespillerinnen har spilt sterke roller i filmer som Tulip Fever, The Light Between Oceans, The Danish Girl (hvorpå hun vant Oscar), Ex Machina, samt som heftig actionheltinne i Tom Raider.

I Tokyo har svenske Lucy (Vikander) rømt fra fortiden. Hun jobber som oversetter, lever som einstøing og har tilnærmet null kontakt med gamlelandet og familien. Den introverte piken blir fascinerte av den mystiske Teiji (Naoki Kobayashi) som uforvarende tar bilde av henne på gaten. De innleder først et platonisk forhold, som etterhvert glir over i en romanse og erotisk utfoldelse. Tredje hjul på vognen blir den livsglade nykommeren i Tokyo, Lily (Riley Keough) – alle føler seg fortapt i den japanske storbyen.

I det politiet oppretter en forsvinningssak på Lily, får vi avdekket en historie med sjalusi, usikkerhet og bedrag i Lucys nære fortid. Kanskje kjente hun ikke Teiji godt nok, kanskje hun heller ikke kjenner seg selv? Og hva slags spøkelser er det hun har med i skapet fra barndommens Sverige?

Menge gode elementer her til en spennende thriller, men historien er så middelmådige og uengasjerende skrevet, samt at regissøren aldri klarer å få materialet til å leve og utfolde seg. Det blir mye borkastet talent i et heller uforløst drama.

Earthquake Bird er for naiv, lite troverdig og famlende. Det virker som om manusforfatter/regissør ikke vet hvor han vil med filmen. Westmoreland gjør underveis spede forsøk på erotisk thriller, men selv her blir det kun halvveis, og nærmest uferdig. 3 svake stjerner, hvorav én utelukkende tildeles Vikander for en god prestasjon med lite å jobbe med.

EARTHQUAKE BIRD EARTHQUAKE BIRD EARTHQUAKE BIRD
<
>
EARTHQUAKE BIRD (2019)

annonse
  • Netflix
  • Release: 15. november 2019
  • Regi: Wash Westmoreland
  • Med: Alicia Vikander, Naoki Kobayashi, Jack Huston, Riley Keough, Kiki Sukezane, Ken Yamamura, Niclas Ericsson
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:47 t.
  • Karakter: 3

Earthquake Bird (2019)
107 min|Crime, Drama, Mystery, Romance, Thriller|15 Nov 2019
5.9Rating: 5.9 / 10 from 7,259 users
An enigmatic translator with a dark past is brought in for questioning after an ex-pat friend, who came between her and her photographer boyfriend, ends up missing and presumed dead.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
annonse

Les også

Pavene underholder!

Storspill fra gamle ringrever gjør The Two Popes til en særdeles fornøyelig, og fascinerende, filmaften.

Sprengkåte tenåringer

Hormonene løper fortsatt løpsk hos de sjarmerende tenåringene på Moordale ungdomsskole.

The A-Team på speed!

Hva skjer om du gir adrenalinjunkie Michael Bay ubegrenset budsjett og fullstendig frie tøyler? En av tidenes dummeste, og berg-og-dalbane-actionmettede, filmer.

Blir det sex før jul?

Før jul lyver Johanne på seg en fiktiv kjæreste – nå har hun 24 dager på å skaffe en.

Teknisk briljant!

Avslutningen på den episke Star Wars-sagaen innfrir dessverre ikke de store forventningene.

Woody takker av

24 år etter sin banebrytende debutfilm takker Toy Story-gjengen for seg, i en solid, men ganske så overflødig, fjerdefilm.

Die Motherfucker!

Gerard Butler har to ganger reddet presidenten – denne gangen må han redde seg selv.

Johansson og Driver imponerer!

Scarlett Johansson og Adam Driver gir alt i en opprivende skilsmissefilm, slik kun amerikanerne gjør det.

Adrenalinjunkies!

De to muskelbuntene fra Fast & Furious-serien har fått sin egen spin off, uten at vi hever Champagneglassene av den grunn.

Dyredokumentar med voiceover

Disneys nyinnspilling av The Lion King er en blandet opplevelse. Aldri har vi sett bedre, mer naturtro, animasjon – men teknologien står i veien for det emosjonelle.