annonse

Anmeldelse:
Earthquake Bird

Jordskjelv på leirføtter

Vikander gjør jobben i en overraskende retningsløs film uten evne til å engasjere.

Krim
Earthquake Bird

Alicia Vikander har de siste årene tatt filmverdenen med storm. Den særs dyktige skuespillerinnen har spilt sterke roller i filmer som Tulip Fever, The Light Between Oceans, The Danish Girl (hvorpå hun vant Oscar), Ex Machina, samt som heftig actionheltinne i Tom Raider.

I Tokyo har svenske Lucy (Vikander) rømt fra fortiden. Hun jobber som oversetter, lever som einstøing og har tilnærmet null kontakt med gamlelandet og familien. Den introverte piken blir fascinerte av den mystiske Teiji (Naoki Kobayashi) som uforvarende tar bilde av henne på gaten. De innleder først et platonisk forhold, som etterhvert glir over i en romanse og erotisk utfoldelse. Tredje hjul på vognen blir den livsglade nykommeren i Tokyo, Lily (Riley Keough) – alle føler seg fortapt i den japanske storbyen.

I det politiet oppretter en forsvinningssak på Lily, får vi avdekket en historie med sjalusi, usikkerhet og bedrag i Lucys nære fortid. Kanskje kjente hun ikke Teiji godt nok, kanskje hun heller ikke kjenner seg selv? Og hva slags spøkelser er det hun har med i skapet fra barndommens Sverige?

Menge gode elementer her til en spennende thriller, men historien er så middelmådige og uengasjerende skrevet, samt at regissøren aldri klarer å få materialet til å leve og utfolde seg. Det blir mye borkastet talent i et heller uforløst drama.

Earthquake Bird er for naiv, lite troverdig og famlende. Det virker som om manusforfatter/regissør ikke vet hvor han vil med filmen. Westmoreland gjør underveis spede forsøk på erotisk thriller, men selv her blir det kun halvveis, og nærmest uferdig. 3 svake stjerner, hvorav én utelukkende tildeles Vikander for en god prestasjon med lite å jobbe med.

EARTHQUAKE BIRDEARTHQUAKE BIRDEARTHQUAKE BIRD
<
>
EARTHQUAKE BIRD (2019)

annonse
  • Netflix
  • Release: 15. november 2019
  • Regi: Wash Westmoreland
  • Med: Alicia Vikander, Naoki Kobayashi, Jack Huston, Riley Keough, Kiki Sukezane, Ken Yamamura, Niclas Ericssson
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:47 t.
  • Karakter: 3

Earthquake Bird (2019)
107 min|Crime, Drama, Mystery, Romance, Thriller|15 Nov 2019
6.0Rating: 6.0 / 10 from 1,509 users
An enigmatic translator with a dark past is brought in for questioning after an ex-pat friend, who came between her and her photographer boyfriend, ends up missing and presumed dead.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Kommentarer

  Motta varsel  
Varsle meg om
annonse

Les også

Johansson og Driver imponerer!

Scarlett Johansson og Adam Driver gir alt i en opprivende skilsmissefilm, slik kun amerikanerne gjør det.

Adrenalinjunkies!

De to muskelbuntene fra Fast & Furious-serien har fått sin egen spin off, uten at vi hever Champagneglassene av den grunn.

The Boss’ personlige, og utleverende, triumf

Nok en gang tar rockeren Bruce Springsteen karrieren inn på et sidespor – og hvilket sidespor!

Hjelp! Spider-Man drar på Europa-ferie

Spidey er tilbake, og det i sin mest sjarmerende utgave noensinne.

Vaklende jordskjelv

Vikander gjør jobben i en overraskende retningsløs film uten evne til å engasjere.

Siste kveld med (mafia)gjengen

Mesterregissør Martin Scorsese gir oss med The Irishman en av sine beste filmer på flere tiår, og en umiddelbar episk klassiker.

Slipp dem fri!

Nye skuespillere kaster nytt lys over den myteomspunne Windsor-familien i en storslagen tredjesesong av The Crown.

Action-Ryan!

Jack Ryan er tilbake – og denne gangen har han lagt sin analytiske hjernehalvdel til side.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick er fortsatt, 20 år etter sin død, en av tidenes mest spennende regissører. Når høstmørket nå senker seg kommer hans grøsserklassiker i nyoppusset, og forlenget, versjon.

Superagenter på tomgang

Tørrvittig, men det tar definitivt aldri helt av i den fjerde MiB-filmen.