: Due Date

Det er ingen tvil om at Todd Phillips har hatt stor suksess i løpet av 2000-tallet med filmer som Road Trip, Old School og The Hangover.

Publisert 15.07.11 - 10:17
Due Date

Han ble også Oscarnominert for å ha vært med på å skrive manuset til Borat i 2007. Due Date føles imidlertid som en kostbar hvilerett mens fansen venter på Hangover 2 som har premiere nå i sommer.

Peter (Downey Jr.) er en vellykket arkitekt som er på vei hjem fra Atlanta til sin kone i Los Angeles for å være med på fødselen av deres første barn. Etter en rekke misforståelser på flyet forårsaket av Ethan (Galifianakis), en drømmende hasjrøykende skuespiller, blir begge kastet av flyet og bannlyst av alt innen luftfart. De to motpolene må dermed ufrivillig dele en leiebil sammen og gi seg ut på en lang kjøretur gjennom et hav av problemer som innebærer narkohandel, onanerende hunder og store bil-ulykker.

Det er lov til å lage morsomme og underholdende filmer der man ikke trenger å tenke så mye. Men det skader ikke å utfordre publikum mer enn det at de skal klare å komme seg gjennom denne tankeløse rekken av plump humor. Man trenger heller ikke å finne opp hjulet når man skal lage film, men det er lov til å gjøre noe annet enn å lage en dristigere versjon av Planes, Trains & Automobiles (1987) – bare uten sjel.

Selvfølgelig har filmen sine morsomme scener og øyeblikk, men etter hvert mister skuespillerne gnisten og alt handler om å dra dette i land med 95 minutter med fjas. Det er egentlig veldig synd fordi man har to dyktige skuespillere, en gjeng med flinke folk bak kamera og et budsjett på 300 millioner kroner. Resultatet er blitt syltynt, og dette er ikke en film man husker etter sommerferien. Mange fans av Phillips vil sikkert likevel synes at dette er en helt kurant måte å slå ihjel en aften på. Forhåpentligvis har vi bedre i vente. To stjerner.
Skal man kjøpe filmen på BD får man grei valuta for pengene: En del ekstrascener og en gag reel. Kvaliteten på bilde og lyd er tifredsstillende.

Due Date

• Release: 4. mai 2011