Desperate timer

DVD-anmeldelse

Pierce Brosnan som iskald og hensynsløs kidnapper, kan da det fungere? Tja…

8937_31n0_ButterflyOnAWheel_bluray.indd
Forrige gang Brosnan spilte skurk var i The Matador, der han var sjarmerende leiemorder med store nevroser. I Desperate Timer derimot er all nevrosen og komikken borte, Tom (Brosnan) er hensynsløs barnekidnapper med mord i blikket. Ofrene er det tilsynelatende perfekte ekteparet Neal (Butler) og Abby (Bello) som Tom har kidnappet datteren til og er godt i gang med å legge resten av livene deres i grus. Hvorfor aner de ikke…

Det er nettopp dette ”hvorfor?” som hever filmen over thrillergjennomsnittet. Den alltid tilstedeværende spenningen og usikkerheten driver filmen fremover til den intrikate slutten. Og intenst er det, der hele filmen pågår i løpet av en hektisk kveld og mesteparten av handlingen skjer inne i en klaustrofobisk bil. På den annen side har vi sjelden sett et plott så til de grader lik en sveitserost – full av hull.

Når Brosnan i tillegg er særdeles lite troverdig i sitt intense overspill som hardbarket skurk med en overdrevet irsk aksent, havner vi ikke mer enn midt på treet. Både lyd og billedkvaliteten er bra, men ikke imponerende til Blu-ray å være. Absolutt intet ekstramateriell.

Release: 30. april
Regi: Mike Barker
Med: Pierce Brosnan, Maria Bello, Gerard Butler, Emma Karwandy, Claudette Mink