Den Rosa Panteren 2

Vi tror Peter Sellers hadde vridd seg i graven hadde han fått sett dette, og seriens skaper, Blake Edwards, ville grått mange salte tårer over del to i den nye serien om inspektør Clouseau, for dette er ikke bare umorsomt, men ubegripelig kjedelig også.
Den Rosa Panteren 2

Hvor Steve Martin som er en intelligent komiker har vært, er det ikke lett å skjønne. Og antagelig er det utelukkende penger som har styrt stjerner som John Cleese, Lily Tomlin, Andy Garcia og Jean Reno inn i denne tynne suppen av et manuskript.

Vi er i Paris der inspektør Clouseau blir leder av et drømmeteam som skal finne frem til mestertyven Tornado som legger etter seg et visittkort når han har stjålet noe verdifullt. Vel har man filmet litt i Paris, men mesteparten er gjort innendørs i et Hollywoodstudio. Man klipper bare inn et eksteriør av og til for å få oss til å tro vi er i den franske hovedstad. Dette skal være en fysisk komedie, og Clouseau i Steve Martins skikkelse er som vanlig klossete, men vi har sett alle hans fysiske ulykker mange ganger bedre før.

Forøvrig består filmen stort sett av en lang rekke umorsomme dialoger uten utvikling, og med Steve Martin som snakker mer uforståelig fransk-engelsk enn forrige gang. Nei, dette var en desidert nedtur, la oss slippe å se mer av det samme slaget. Filmen får to stjerner. Ekstramaterialet inneholder blant annet en bakomfilm med tittelen: Drama is easy… Comedy is Dangerous. Helt riktig! To stjerner til ekstramaterialet.

• Release: 8. juli 2009
  • Regi: Harald Zwart
  • Med: Steve Martin, Jean Reno, Emily Mortimer, Andy Garcia, John Cleese