anmeldelse: Darkest Hour

Oldmans lyseste stund!

Oldman gjør en av Europas mørkeste stunder til et fascinerende innblikk i en unik manns gullalder.
Karakter
Drama
Darkest Hour
Annonse
Annonse
forfatter

I noen hektiske maidager i 1940, i en av de mest dramatiske periodene i Europas nyere historie, står britene overfor enorme utfordringer. Hiter-Tyskland legger under seg land etter land, og selv Frankrike ser ut til å falle. Det eneste som da står imellom nazistene og britene er kanalen, men den kan vanskelig forsvares om den britiske hæren massakreres i Dunkirk.

Christopher Nolan gav oss i fjor en mesterlig film der vi ble flue på veggen i Dunkirk-evakueringen, en rystende realistisk skildring av krigens ubarmhjertige brutalitet. I Darkest Hour tar Joe Wright seg for det fascinerende spillet i kulissene i Westminster, i de dramatiske maidagene 1940, der den nyoppnevnte statsminister Churchill (Gary Oldman) må slåss mot både eget parti, krigsregjering og militæret for sitt standpunkt: Kjempe til siste mann! Om Churchill hadde vært vitne til dagens Brexit-prosess, vill han nok snudd seg i graven.

Mange har portrettert den særdeles fargerik Sir Winston Churchill på film, senest John Lithgow i The Crown, men Oldmans prestasjon blåser dem alle av banen. Ikke bare er han mesterlig sminket, men mimikken, ganglaget, faktene og stemmen sitter som et skudd.

Brungule paletter i dunkelt belyste rom er gjennomgangstonen for den litt dystre filmen, som til tross for sitt tunge alvor så absolutt ikke er fri for befriende humor. Churchill var en person med stor personlighet, som kunne slå i bordet, trakassere kvinner, men også utstyrt med en varm og sarkastisk humor. Hans passiarer med den stammende kong George (nok et glimrende karakterstudium fra Ben «Bloodline» Mendehlson) er alene verdt prisen for filmen.

Annonse
V for Victory! (Foto: Universal Sony)

 

Glimrende skuespillerprestasjoner til tross, Darkest Hour tar noen lettvinte løsninger, der spesielt de siste 20 minuttene faller litt igjennom, men alt i alt er dette historiefortelling på det høyeste nivå, med en skuespillerprestasjon vi sjelden blir vitne til. 5 stjerner.

4K-utgivelsen gir en utmerket gjengivelse av de dunkelt belyste rommene, ofte med en liten lysstripe som bryter gjennom mørke, scener som 4K-utgivelsen gir maks effekt ut av. I tillegg er de gulbrune fargene strålende. Lydsporet (Dolby Atmos) fremhever dialogen, men byr samtidig på en god surroundmiks. Vi får et interessant kommentarspor samt to minidokumentarer i bonus.

<
>
(Foto: Universal Sony)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 18. juni 2018
  • Regi: Joe Wright
  • Med: Gary Oldman, Ben Mendelsohn, Lily James, Kristin Scott, Thomas, Ronald Pickup, Samuel West
  • Genre: Drama
  • Land: UK/USA
  • År: 2017
  • Tid: 2:05 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Harrison Ford-filmen fra 1986 gjør comeback som TV-serie.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.