Cracks

Vakre Eva Green kan mer enn å spille Bondbabe, noe hun beviser til det fulle i den nydelige og sterke filmen Cracks.
Cracks

Vi befinner oss på den engelske landsbygda i mellomkrigstiden, på en kostskole for piker som i stor grad er etterlatt av sine foreldre. På skolen er alle jentene delt inn i lag med hver sin ”kaptein”; miljøet defineres av strikse regler, hakkeorden, intriger og vennskap. Stupelaget ledes av den standhaftige Di, som også er favoritteleven til stupelæreren Miss G (Eva Green). Tilværelsen er ofte tøff og preget av hjemlengsel, men en underlig orden holder hverdagen i gang, med avbrekk fra den strikse undervisningen når den fascinerende Miss G stepper inn. Intrigene og maktkampen skyter virkelig fart når skjønne og verdensvante Fiamme ankommer skolen – av spansk adel må vite, og forvist av sin familie på grunn av et forhold til en bondetamp. Egenrådige Fiamma blir straks Miss Gs nye øyensten, og en torn i øyet på Di…

Det er en usedvanlig vakker film debutantregissør Jordan Scott gir oss, med nydelige landskap, en erotisk ladet tone, fantastisk foto og et skuespill i Oscarklasse av Eva Green. Her males det overhodet ikke med bred pensel, men sprekkene i fasaden til Miss G avsløres gradvis med små hint, understatement og til og med kun små sammentrekninger i ansiktet til Green. Maktkampen, ensomheten og hakkeordenen jentene imellom skildres ekte og brutalt, her må man tilpasse seg eller gå under. Et sterkt og vakkert drama. Fem stjerner!

Blu-ray-en byr på en meget bra billedkvalitet som får frem alle de sterke og skarpe fargene i det vakre britiske landskapet. Lydsporet er bra, men ikke surround. Intet bonusmateriell.

• Release: 6. april 2011
  • Regi: Jordan Scott