: Cornelis

For en relativt uerfaren regissør som Amir Chamdin er det enormt ambisiøst å gi seg i kast med en biografisk film om en så stor musiker og personlighet som Cornelis Vreeswijk (1937-1987).

Publisert 05.04.11 - 10:08
Cornelis

Han har selv bakgrunn som musiker og debuterte med spillefilmen Om Gud vill i 2006, men har hovedsakelig laget musikkvideoer og reklamefilm.
Denne erfaringen til Chamdin har slått veldig positivt ut i Cornelis. Det er definitivt i de scenene hvor musikken spiller en sentral rolle at filmen er på sitt beste. Når Vreeswijk spiller privat, har konserter eller studioinnspillinger får man i hvert fall følelsen av å komme inn på mannen, selv om musikken alene spiller en stor rolle. Svakhetene til filmen kommer når Dyvik Husby må være skuespiller og portrettere en mann med en så sterk historie og utstråling. Han har ikke nok tyngde til å komme igjennom til publikum. Når det er sagt så skal Hank von Helvete ha mye skryt for sin prestasjon. Det han mangler i ferdigheter som skuespiller tar han igjen med en stor tilstedeværelse. Mannen har jo faktisk mye erfaring fra både scene og rusmisbruk, og det er i disse scenene hvor han er veldig bra. Det besynderlige er at det virker som om Chamdin har valgt å tone ned Husby for å begrense skadeomfanget i mange scener. Det spørs om ikke det var dumt – det kan hende at han kunne trengt å bli utfordret mer for å prestere på et høyere nivå.

Cornelis er en bra film men den gaper over altfor mye materiale. Den skraper innom en rekke av Vreeswijks mer eller mindre berømte skandaler og opp- og nedturer i livet, men det hele blir for overfladisk og episodisk uten at man får en oppfatning og forståelse av legenden. Man får et historisk innblikk uten at man lærer mannen å kjenne. Uansett er det en flott produksjon som fortjener et publikum; både for gamle fans og for de som er ukjente med Cornelis musikk og liv. Fire stjerner.

Det er nesten utrolig at denne filmen kommer ut på BD uten ekstramateriell. Veldig skuffende. Produksjonen og historien hadde fortjent ytterligere belysning. Når det gjelder det audiovisuelle så er det helt tilfredsstillende uten å imponere.

Cornelis

• Release: 16. mars 2011
  • Regi: Amir Chamdin