Choke

DVD-anmeldelse

”Fra forfatteren av Fight Club” står det skrevet på det rosa coveret, det fanger, naturlig nok, vår interesse. Dessverre er Choke langt i fra en ”ny” Fight Club.
Choke

Likheten med Fight Club er ensom ung mann på søken etter noe som gir livet mening. I Chokes tilfelle er det Victor Mancini, ”hardt” arbeidende i historisk park, mens han konstant tenker på (og har) sex. For å ha råd til å ha sin mor (Anjelica Huston) på et bedre pleiehjem simulerer han kvelning på restauranter. Den kontakten og sympatien han oppnår hos redningsmannen benytter han seg av til økonomisk vinning.

M.a.o. så definitivt ingen konvensjonell historie, ei heller er det blitt en konvensjonell film. Det bærende elementet er Victors problemer med å forholde seg til personer, det er kun kortvarige sex-affærer som gjelder, noe samtlige av sykepleierne på pleiehjemmet har fått oppleve, samt tilnærmet alle andre damer han kommer over. Til og med en i gruppen på sex-avhengighetskurset knuller han jevnlig på badet, mens resten av gruppen søker helbred! Hans demente mor, som er hans eneste holdepunkt i livet hevder faren er en nordmann med tourettes som bare stakk av – eller…

Choke sliter dessverre med å finne rytmen, det hele blir en rekke enkelthendelser uten at det egentlig er noen reell progresjon i handlingen. Vi får sympati, og ler av, Victor, men halvannen time er i drøyeste/kjedeligste laget, noe som i stor grad må tillegges debutregissørens uerfarenhet. Både lyd- (DTS-HD) og billedkvaliteten er bra, men ikke blendende. Kun trailer som bonusmateriell.

• Release: 23. september 2009
  • Regi: Clark Gregg
  • Med: Sam Rockwell, Kelly Macdonald, Brad W. Henke, Anjelica Huston, Gillian Jacobs