Changeling

På fortekstene understrekes det at dette er en sann historie, og det er faktisk nødvendig så utrolig denne filmen virker.
DramaThriller
Changeling

Nå er det selvfølgelig lagt på litt dramatikk, det hadde ikke blitt film ellers, men likevel, vi gnir oss i øynene. I 1928 kommer alenemoren Christine Collins (Angelina Jolie) hjem fra jobb i byens sentralbord og oppdager at hennes veloppdragne sønn på ni år er sporløst forsvunnet. Et digert ettersøkningsapparat settes etter hvert i gang, og noen måneder etterpå blir gutten funnet på et helt annet sted i landet. Han føres tilbake til LA og politiet skryter fælt av hvilket strålende arbeid som er nedlagt i etterforskningen. Det er bare det at Walter ikke er han som ble borte, men en helt annen, og det ser Christine allerede på jernbanestasjonen. Men ingen vil tro henne, selv ikke når hun oppdager at han er lavere enn før, og attpå til omskåret.

Politiet er sikre i sin sak, og når hun protesterer blir hun lagt inn på lukket psykiatrisk avdeling der også andre normale kvinner som har strittet mot politimenns behandling av dem, befinner seg. Til hjelp kommer en pastor (John Malkowich) som har gjort det til en livslang kamp å kjempe mot det korrupte og på alle måter forferdelige politiet i LA. Inn i dette er vevd historien om en seriemorder som tilfeldig fanget små gutter på gaten, satte dem i bur og hugget dem i hjel, uten at disse to samtidige hendelsene nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Det er altså en forskrekkelig og for oss ukjent beretning om hvor forferdelig gjennomsyret av polititerror Los Angeles anno 1928 var, året før den store depresjonen, Eastwood (regi) ruller opp i sin sobre stil, i hans vanlige rett frem temperament.

I den store hovedrollen Angelina Jolie som vi tidligere har sett i en lignende rolle. Dessverre har hun ikke temperament til annet enn å lide, hun greier ikke helt å få oss til å tro på damens tøffe, ensomme kamp mot maktapparatet. De andre rollene blir besatt av bra skuespillere, ikke minst John Malkovich som den kjempende pastoren. Filmens svakhet blir likevel at de onde bare er ubegripelig onde. Styrken til filmen er det fantastiske, svære, stilfulle bildet Eastwood tegner av Los Angeles, fullt av datidens trikker, biler og hus i store bilder med mennesker som myldrer. Bare for disse bildene er filmen verdt hele prisen på Blu-ray-discen. Film, lyd og bilde fem stjerner. Ekstramaterialet inneholder en utmerket bakomfilm, men vi hadde ønsket å se mer av den fantastiske rekonstruksjonen til Los Angeles anno 1928. Fem stjerner til det også.

Filmografi (utvalg) – Angelina Jolie

Gia (1998)

Hell’s Kitchen (1998)