TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

Captain America The First Avenger

I det Marvel-universet bygger opp til den mye opphausede The Avengers (sommeren 2012) får nok en superhelt sin filmdebut. En svært sjarmerende film med superhelt i retroinnpakning har det blitt!

Publisert 20.12.11 - 14:01
Captain America The First Avenger

Den spinkle men like fullt tøffe og standhaftige guttungen Steve (Chris Evans) har til gangs fått sin dose med grisebank opp gjennom oppveksten. Når andre verdenskrig bryter ut ønsker han å verve seg, men blir avvist gang på gang pga. astma og sin fysikk. Så en dag fatter den tyske forskeren Erskine interesse for ham og lover ham krig, styrke og gull og grønne skoger om han frivillig melder seg til et eksperiment. Og jo da, ut av vidundermaskinen stiger en muskelmann uten like frem – fortsatt med sin moral og rettferdighetssans i behold. Problemet er bare det at den amerikanske hæren, med en stilsikker Tomm Lee Jones i spissen, hadde bestilt en hel hær av supre muskelmenn, men det hele havarerer i det Erskine blir skutt. Dermed ender Steve opp i den tåpelige Captain America-drakten i det han reiser land og strand rundt for å samle inn donasjoner til krigen.

Som så ofte er tilfellet med superheltfilmer er det karakterens tilblivelse som er den juicy biten, her er Captain America intet unntak. Filmens første halvdel viser frem noe av det beste drømmefabrikken Hollywood kan by på, med bøtter av sjarm, nostalgi og en så tidsriktig koloritt av det naive og bekymringsløse 1940-tallet at vi tar av oss hatten! Det hele så lekkert innpakket med scenografi, flott foto og herlige rekvisitter (som fremstår moderne i gammeldags innpakning). Men, når Captain America endelig innser sitt store potensial, får på seg drakt, skjold og starter enmannskrig mot nazi-Tyskland og en djevelrød Hugo Weaving, blir det mer og mer mainstream actionfilm – med de kvaliteter og begrensninger det innebærer. Alt i alt en meget flott oppvarming til neste sommers storfilm. Fire sterke stjerner!

Både lyd- og billedkvaliteten imponerer, men når ikke helt opp. 3D-effektene er gode og kler filmen godt, her blir de ikke bare tom staffasje men tilfører filmen (bokstavlig talt) ekstra dybde. Bonusmaterialet byr bl.a. på kommentarspor med regissøren, utelatte scener, trailer for The Avengers, en kortfilm med agent Coulson, samt en rekke minidokumentarer om alt fra drakten og spesialeffektene til historien bak. Her savner vi en helhetlig bakomfilm.

NB! Anmeldelsen er basert på den amerikansk Blu-ray-utgivelsen, og kan derfor variere noe i forhold til den skandinaviske utgaven.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr