anmeldelse: Bosch, sesong 4

Klassisk krimsnadder

På fjerde forsøk gir Bosch oss den beste sesongen av klassisk, solid, krim.
Karakter
Bosch, sesong 4
Annonse
Annonse
forfatter

Michael Connellys 20 (!) bøker om den arbeidsnarkomane drapsetterforskeren, i Hollywood-avdelingen til LAPD, er blitt til en fascinerende TV-serie. Tilsynelatende upåvirket av nåtidens hastige krimserier med høyt tempo og lettkledde damer der enhver sak løses over 45 minutter.

Bosch er old school, men heller ingen arketypisk etterforsker som hentet ut i fra de fleste krimbøker, der vi ofte møter en fordrukken politimann, drittlei av livet, hater sin inkompetente sjef, uten venner og familie. Riktignok er jobben hans livs «kjærlighet», men utover det er Hieronymus «Harry» Bosch (Titus Welliver) fortreffelig normal. Jovisst tar han noen snarveier, og opererer også i gråsoner for å få den rette mannen dømt, men ikke korrupt eller opptrer på en sleskete måte, han er rett og slett en bunnsolid kar.

https://www.youtube.com/watch?v=GMcaRTwsx8M 

TV-serien er usedvanlig tro mot romanene, og har transformert helten over til serieformatet på et forbilledlig vis. Nå er da også Connelly selv med som produsent og rådgiver. I fjerde sesong står Bosch overfor drapet på en sort advokat som har viet gjerningen sin til å saksøke LAPD for maktmisbruk/vold overfor afroamerikanere. Flere av Bosch’ kollegaer er blant de mistenkte.

Den autentiske krimserien holder seg i en klassisk noir-stil, med mørke toner i klassiske bygg, akkompagnert av Bosch’ hang til klassiske jazz-artister. Bakteppet er dagsaktuelt, med fokus på et korrupt politivesen preget av politivold, og med fare for at byen igjen skal settes i brann slik den ble da politimennene som banket opp Rodney King (1992) ble frikjent.

Annonse
(Foto: HBO)

 

Samtidig er fjerdesesongen mer intens enn de foregående, har mange autentiske og realistiske sidespor, etterforskning av flere saker, og med et stort fokus på mellommenneskelige relasjoner. Bosch’ kollegaer og sjefer fremstår troverdige uten den eimen av klisjé som preger de fleste krimserier. I tillegg får Bosch en personlig krise midt i fanget under etterforskningen. Titus Welliver er, som de foregående sesonger, en solid bauta som den sindige etterforskeren. Sesongen kunne dog godt hatt en litt strammere regi, og hadde tjent på noe mindre dveling; enkelt av scenene tværes vel mye ut, og den hadde stått seg bedre med kun 8 episoder. 4 meget solide stjerner.

Anmeldelsen er basert på alle 10 episodene fra sesong 4. Strømmekvaliteten fra HBO Nordic holder et gjennomgående høyt nivå.

<
>
(Foto: HBO)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • HBO
  • Release: 14. april 2018
  • Regi: Ernest R. Dickerson
  • Med: Titus Welliver, Jamie Hector, Amy Aquino, Lance Reddick, Madison Lintz, Sarah Clarke, Mimi Rogers, Jamie McShane
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 7:55 t.

 

IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Velkommen til Utmark: Briljant sort komedie eller banal russerevy?
I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.