TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
BLACK WEEK PÅ LB+ - 12 MND 30%!

Biutiful

I 2008 viste Javier Bardem oss postkortbildet av Barcelona i Woody Allens Vicky Christina Barcelona, i Biutiful får vi så til gangs servert medaljens bakside av turistperlen.

Publisert 21.08.11 - 13:25
Biutiful

Uxbal (Bardem) er småkriminell som lever av å utnytte illegale innvandrere som han ”selger” til byggeplasser og gatesalg, som bigeskjeft ”snakker” han med de døde. Han har barn med en manisk depressiv rusmisbruker som er en del av byens ”løse fugler” – og familien lever virkelig fra hånd til munn i en av Barcelonas bygårder der garantert ingen turist har satt sin fot. I det tilværelsen ikke kunne blitt særlig mer kaotisk, får Uxbal beskjed om at han prostatakreft og maks 1-2 måneder igjen å leve. Før han takker for seg må han få orden på livet, og samle alle løse tråder…

Bardem gjør en formidabel innsats som alenefaren som er villig til å ta alle midler i bruk for å ta vare på familien, en svært kompleks mann med stor samvittighet og samfunnsengasjement, som likevel ikke går av veien for å utnytte de som står enda lavere på rangstigen enn ham. Iñárritu (regi) gir oss et brutalt, goldt og sortmalt bilde av vakre Barcelona, der Uxbal ferdes i bakgater, smug, skitne nattklubber og nedslitte fabrikker. Tidvis skimter vi et bakteppe med de kjente turistattraksjonene som Familia Sagrada, men de er ikke til for ham.

En dyster film som har noe udefinerbart vakkert over seg. Biutiful er samtidig en særdeles sterk politisk film der Iñárritu retter et kritisk søkelys på den spanske underklassen, forholdene til illegale innvandrere og et korrupt politi. Som med 21 Gram og Babel leverer Iñárritu nok et lite mesterverk, vi trekker dog én stjerne for litt overdrevet svartmaling – det er ikke måte på hvor mye faenskap som skal ramme vår antihelt.

Gnistrende billedkvalitet, som tidvis blir noe grovkornet og et svært bra surroundspor. Dessverre intet bonusmateriell.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Black Week Tilbud 30%