Ben-Hur

I filmhistorisk kontekst er Ben-Hur medlem av en eksklusiv liten klubb som har oppnådd noe så utrolig som å vinne hele 11 Oscar-statuetter.
Ben-Hur

De to andre filmene som har gjort det samme er Titanic (1997) og Ringenes Herre: Atter en konge (2003). I ettertid er det vel liten tvil om at det er Ben-Hur som er den mest imponerende filmen.

Charlton Heston spiller rollen som den unge jødiske adelsmannen Judah Ben-Hur, som lever på samme tid som Jesus Kristus under Romerrikets gullalder. Han møter sin gamle venn Messala (Boyd), som har blitt legionær under Cæsar, og som forsøker å overtale Ben-Hur til å avsløre navn på personer som er i opposisjon til Romerrikets makt. Ben-Hur nekter, og de to gamle vennene blir erkefiender. Messala får Ben-Hur arrestert og sendt ut som galeislave. Mange år senere blir Ben-hur igjen fri mann, og får muligheten til å møte sin nemesis i et hesteløp på liv og død…

Det er ingen tvil om at det ikke alltid er like fint å gjenoppleve filmklassikere, men Ben-Hur tåler virkelig dagens lys. Det er en ufattelig enkel historie, men blir fortalt med stor entusiasme og intinsitet man sjelder ser på film i dag. Det er vanskelig å oppsummere alle kvalitetene til filmen, der det mest imponerende er produksjonen med blant annet 8.000 (!) statister og mengden med enorme kulisser. Ben-Hur er en gigant innen design og stilstudie. Ellers har den flere svært imponerende og realistiske actionscener som fungerer den dag i dag. Spesielt den femten minutter lange hesteløpscenen, som det tok hele fem uker å spille inn og som fortsatt er myteoppspunnet.  Seks soleklare stjerner.

Blu-ray-utgivelsen er utrolig bra: Den kommer med tre discer, hvor den ene inneholder en mengde med ekstrammateriell. Bl.a. to dokumentarer på over to og en halv time. Det mest imponerende er kvaliteten på lyd og bilde. Bildet er fantastisk og setter ny standard for hva man kan få til med gamle filmer i HD. Når den i tillegg har et nesten perfekt lydspor så er det bare å gi seg ende over: En av årets beste utgivelser!

• Release: 19. oktober 2011
  • Regi: William Wyler
  • Med: Charlton Heston, Stephen Boyd, Jack Hawkins, Haya Harareet, Hugh, Martha Scott Griffith,