anmeldelse: Anna

Herlig overdrevet actionheltinne

Luc Besson gjør det igjen, transformerer en «vanlig» ung kvinne til den ultimate drapsmaskin.
Karakter
Action
Anna
Annonse
Annonse
forfatter

Det går en klar rød tråd gjennom filmografien til den lekne, franske regissøren Luc Besson, han simpelthen elsker actionheltinner. Helst i høy, blond og slank utgave, og de skal skyte og slåss som om det ikke er en morgendag i sikte.

Fra hardtslående (og sårbare) Anne Parillaud i Nikita (amerikansk nyinnspilling, Point of No Return, med Bridget Fonda), via Lolita-yndige Mathilda i klassikeren on, til Milla Jovovich i Det femte element og Joan of Arc, eventyrlige Louise Bourgoin i Adèle and the Secret of the Mummy til yppige Scarlett Johansson i heftige Lucy. Alle sterke kvinneroller som opererer på menns territorium.

At Besson har en preferanse for høye, slanke fotomodeller er ingen hemmelighet, i Anna får vi den virkelige, russiske, fotomodellen Sasha Luss, i sin andre Besson-film. Luss spiller moskovitten Anna som havner i dårlig selskap, dop og kriminalitet, men som så «reddes» av KGB tidlig på 1990-tallet. Via et fransk modellbyrå, der KGB-sjefen Olga (Helen Mirren) har en finger med i spillet, får hun en modellkarriere i Paris. På «fritiden» henretter hun fiender av Russland.

Anna er på godt og vondt en klassisk Besson-film, med heftige, kraftig overdrevne actionscener, mengder av skyting, plottvister, stereotype karakterer og en knallsterk kvinnelig hovedrolle. Bessons hovedanliggende er alltid å underholde, noe han heller ikke legger skjul på, undertonen er girl power og pro feminisme. Og denne gangen lykkes (den særs ujevne) Besson på begge plan.

Annonse
Sasha Luss (Foto: Nordisk Film)

Luss er et funn som den arketypiske supermodellen som har vett i skallen og skyter og slåss som en enmannshær. Mengder av herlige, popcorn-aktige actionscener som ikke utgir seg for å være noe annet enn det de er. Klisjeene står i kø, persongalleriet er endimensjonalt og Helen Mirren er på grensen til en karikatur av KGB-agent; men det hele er så lekent overdrevet med lekre actionscener og en hovedrolle som, bokstavelig talt, sitter som et skudd, at vi lar oss sjarmere.

En skikkelig guilty pleasure-film. Langt ifra like god og dyster som Nikita, som den slekter kraftig på, men like fullt en flott kvinnelig actionheltinne for vår tid. Både Luke Evans og Cillian Murphy blir stupide biroller i Annas kløktige plan. Besson spinner en intrikat, om enn ikke direkte uforutsigbar, historie, med hyppige tidshopp og karakterer som alle har sin egen agenda. Mot slutten blir flukten fra KGB-bygningen litt vel over-the-top, nærmest en parodi, men stilen holder til 4 sterkt underholdende stjerner.

Dessverre utgis ikke Anna på 4K i Skandinavia, det sagt så er både billedkvalitet og lydspor (Dolby Atmos) usedvanlig imponerende til Blu-ray å være. Intet bonusmateriell.

<
>
(Foto: Nordisk Film)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 7. oktober 2019
  • Regi: Luc Besson
  • Med: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Lera Abova, Eric Godon
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 2:02 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Harrison Ford-filmen fra 1986 gjør comeback som TV-serie.
For første gang kan du strømme video i nært tapsfri UHD Blu-ray-kvalitet. Men langt fra alle får tilgang til tjenesten.
Ny, actionmettet, Marvel-trailer er nå sluppet.
Marvel/Disney slipper i dag nok en trailer for Black Widow.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.