Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

anmeldelse: All the Money in the World

Nådeløst familiedrama

Sir Ridley Scott serverer oss nok en dose filmkunst i det han tar for seg livet til tidenes rikeste person, og kidnappingen av hans barnebarn.

Publisert 21.06.18 - 10:10
All the Money in the World
Tor Aavatsmark

Roma 1973: Den 16 år gamle sønnesønnen til J.P. Getty, tidenes rikeste finanstycoon, kidnappes. Raskt fremmes det et krav om løsepenger på ufattelige 17 millioner dollar (noe som tilsvarer ca. 800.000.000,- kroner i dagens verdi).

Bortsett fra sin enorme formue og kunstsamling, er han mest kjent for uttalelsen etter at hans barnebarn ble kidnappet: «Hvor mye er du villige til å betale?», Getty: «Ingenting!».

TRANG FØDSEL
Filmen er nok, noe urettferdig, mest kjent for Ridley Scotts radikale beslutning om nyinnspilling av samtlige scener med Kevin Spacey kun én måned før premieren. Etter #MeToo-avsløringene rundt Spacey kunne ikke Sir Scott stå inne for det ferdige produktet. Christopher Plummer ble hasteinnkalt og på utrolige åtte (!) dager spilte de inn hele 22 scener på nytt; et grep som boostet budsjettet fra 328 til 410 millioner kroner.

Med «problemet» Spacey ryddet av banen var det nå opp til Plummer å tolke hovedrollen som den, mildt sagt, eksentrisk oljemilliardæren.

Om det var moralsk galt eller riktig å klippe ut Spacey er en diskusjon for ettertiden, men la oss si det sånn, vi er vel ikke like klippetro som Scott på at Spacey måtte fjernes. Det sagt så ville nok Spacey i hovedrollen tatt mye fokus bort fra selve filmen, så fra et kommersielt synspunkt kan nok beslutningen forsvares. En ting er helt sikkert, sluttresultatet, med Plummer som Getty, har blitt en helstøpt film.

DYSFUNKSJONELL FAMILIE
J. Paul Getty bygget opp formuen ved å investere i olje i Afrika. Han var en foregangsmann som var tidlig ute, så muligheter der andre så problemer, og var kjent som en knallhard og kynisk forhandler.

Om han var en suksess i forretningslivet, så var familielivet i en ganske annen forfatning. På midten av 1960-tallet kommer vi inn i den lille stuen til John P. Getty Jr. (Andrew Buchan) i San Francisco. Hans familie, kone Abigail (Michelle Williams) og fem barn sliter økonomisk, i tillegg er Jr. litt i overmål glad i leskende drikke. Fruen foreslår at han skal ta kontakt med sin suksessrike far, hvorpå det fremkommer at de knapt nok kjenner hverandre.

Gamle Getty var gift, og skilt, hele fem (!) ganger, og ble beryktet for sin lite følsomme uttalelse om at: «A lasting relationship with a woman is only possible if you are a business failure». Som kjent var han ikke mislykket i forretningslivet…

For så vidt hadde Getty en delvis logisk forklaring på å nekte løsepenger, han hadde jo tross alt 14 barnebarn, og om han nå skulle betale ut en av dem ville han sette en farlig presedens. Men, det var nok ikke heri hunden lå begravet, Getty var usannsynlig gjerrig av mentalitet samtidig som han bar på et stort nag til sin forhenværende svigerdatter, Abigal etter at hun fikk foreldreretten ved skilsmissen fra sitt dophue av en eksmann.

(Foto: SF)

 

INTERN KAMP
Det er ikke kidnappingsdramaet rundt Paul Getty III (Charlie Plummer), og om han blir skadet og/eller overlever, som er filmens sentrale spenningspunkt, det er dramaet i kulissen i den dysfunksjonelle familie som driver filmen fremover.

Getty minner på svært mange måter om den eldre Carl Barks-versjonen av onkel Skrue. En steinrik, venne- og familieløs, innesluttet, grådig grinebiter. Han bor i de reneste palasser, men vasker like fullt skjortene sine på egenhånd når han er på hotell, slik at han kan spare noen kroner; i sitt eget hjem har han installert en betalingstelefon til gjester som ønsker å ringe.

Far til kidnappingsofferet er totalt fraværende, han var bosatt i Marokko der han levde livets glade dager med gledespiker, vin, dop og sang.

PERFEKSJONIST
Den arbeidsnarkomane Ridley Scott er, sine 80 år til tross, fortsatt en særdeles produktiv regissør. I tillegg er han kjent for å sitt fokus på detaljer og kvalitet i alle ledd. Intet overlates til tilfeldigheten i hans imponerende film-CV.

Som alltid byr Scott opp til en visuell fest, med foto, belysning og klipp i verdensklasse. Williams er fremragende som den moren som svinger fra desperasjon, sinne til besluttsomhet og handling, mens Wahlbergs karakter blir litt for ordinær, på grensen til karikert

Christopher Plummer som J.P. Getty (Foto: SF)

 

Vi får nok aldri vite hvor god en prestasjon Kevin Spacey ville gitt oss av Getty, men at den ville toppet Plummers fabelaktige og subtile skuespillerkunst i verdensklassen tror vi neppe. Plummer er et funn i rollen som tidenes gjerrigste grinebiter, til å få frysninger på ryggen av!

All the Money in the World er usedvanlig fascinerende film, basert på en helt utrolig virkelig hendelse, med en ekstraordinær manns liv i fokus. Ikke lytefri, men definitivt verdsatt til 5 stjerner.

Merkelig nok gis ikke filmen ut i 4K, men det er slettes ingen dårlig Blu-ray-utgivelse. God skarphet, et glimrende sortnivå og et komplekst lydspor (dts-MA 5.1) som imponerer. Bonusmaterialet består av noen utelatte scener samt tre minidokumentarer; ikke lange, men de belyser filmen godt.

<
>
Kevin "#MeToo" Spacey som J.P. Getty (Foto: SF)
Karakter
All the Money in the World

Fakta:

  • Blu-ray
  • Release: 11. juni 2018
  • Regi: Ridley Scott
  • Med: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Romain Duris, Timothy Hutton, Charlie Plummer
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 2:12 t.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klassisk Lindgren!

Generisk, tretten-på-dusinet krim

Rambo, tre til side!

Scroll to Top