Absolutt forferdelig!

Absolutely Fabulous: The Movie

En film fullstendig blottet for nye (og gode) ideer, samt et konsept som definitivt ikke har tålt tidens tann.
Komedie
Absolutt forferdelig!

«Abs Fab» var en svært populær TV-serie i perioden 1992-2012, og får nå nytt liv på det store lerretet. I en slags britisk versjon av Zoolander blir vi med bak kulissene i den britiske mote- og PR-verden, der de to håpløse, forfyllede kvinnemenneskene Edina (Jennifer Saunders) og Patsy (Joanna Lumley) menger seg meg kjendiser, fester, sprit og Champagne.

Hva som har vært bakgrunnen for å gjenopplive TV-serien (bortsett fra noen kroner på konto til hovedrolleinnehaverne) fremstår uforståelig. Innimellom leer vi så vidt på smilebåndet, men i all hovedsak er det pinlig banal og platt humor. Ta for eksempel Edinas besøk til sin bokagent. Når han sier boken er dårlig, mangler substans og at det kun står «bla, bla, bla», zoomer deretter kameraet inn på en side i bokmanuskriptet der det kun står «bla, bla, bla». Jepp! Det er dessverre på dette lavmålnivået «komikken» ligger. Synd, for på det beste var disse to forfyllede damene riktig så fornøyelige.

Hovedproblemet er at man har forsøkt å lage om en halvtimes serie med enkel slapstick komikk til en halvannen times spillefilm. En slik lengde krever en viss form for substans og handling, noe filmen er fullstendig blottet for. I tillegg står Edina og Patsy fullstendig fast i fortiden, det er som om filmen skulle vært spilt inn for 10 år siden. Nei, om du ikke trigges av en hel rekke A- og B-kjendiser i miniroller, så er dette absolutt ikke noe for deg. La oss håpe damen drikker seg i hjel nå! 1 lusen stjerne.

Både lyd- og billedkvaliteten er særdeles god, og bonusmaterialet er langt morsommere enn selve filmen.

picture1
<